banerتجارت B2B به صورت ساده، تجارت بین شرکتها تعریف میشود. یعنی معاملات و خدماتی که شرکتی (کارخانه ای) به شرکت دیگر ارائه میدهد.نوعی از تجارت است که با روابط بین سازمانها سروکار دارد .
مزایای نشست تجاری:
همایش‌های صنعتی و تجاری در جهان علاوه بر آنکه فرصتی را برای تبادل اطلاعات و معرفی دستاوردهای صنعت فراهم می‌کند، فضای مناسب برای فعالان صنعتی و کارشناسان و فعالان بازار به‌وجود می‌آورد تا در گفت‌و‌گوی مستقیم و چهره به چهره با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند. بی‌تردید این گفت‌وگوها که در حاشیه هر همایشی اتفاق می‌افتد یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های همایش است. اما به دلایل مختلف از جمله پراکندگی موضوعات، عدم انسجام و مشخص نبودن موضوع و اشخاص از قبل، شاید از حداکثر بهره‌وری برخوردار نباشد. نشست تجاری چهره به چهره با نگاهی به بازار برای حداکثرسازی بهره‌وری و استفاده مطلوب از فضای گفت‌و‌گو به وجود آمده است. در این بخش افراد می‌توانند پیش از شروع همایش میز خود در سالن نشست‌تجاری را رزرو کرده و به گفت‌و‌گو بنشینند.
با توجه به موارد ذکر شده، شرکت شهرکهای صنعتی کرمان در راستای توسعه بازار صنایع کوچک و با همکاری شرکت عصر نامداران نشست تجاری با تجار کشورهای روسیه ، عراق و هند را در تاریخ ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه سال جاری در کرمان برگزار می نماید که مهمترین اهداف از برگزاری این نشست موارد زیر است:
۱. گسترش تجارت فرامنطقه‌ای و حذف موانع تجاری
۲. بررسی تواناییهای بالقوه تجاری فی ما بین و حضور واحدهای توانمند تولیدی، صادراتی صاحبان صنایع و بازرگانان و صنعتگران در ایجاد فضای مساعد جهت آشنایی هرچه بیشتر تجار و در نتیجه عقد قراردادهای تجاری
۳. افزایش سهم صادرات به کشورهای روسیه، هند و عراق
۴. بررسی ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای روسیه، هند و عراق
۵. ایجاد پیوندهای تجاری- اقتصادی بین ایران و کشورهای مذکور
۶. ایجاد فضای مساعد جهت تعامل صاحبان صنایع با یکدیگر
۷. آشنایی با بازار محصولات در کشورهای مذکور و حذف واسطه های داخلی و خارجی و درنتیجه افزایش سود حاصل از فروش محصول
در این نشست‌شرکت‌کنندگان در همایش می‌توانند شرکای جدید تجاری خود را پیدا کنند و جلسات و مذاکرات خود را پس از آن ادامه دهند. از طرف دیگر با توجه به حضور تجار از کشورهای روسیه، عراق و هند وبا توجه به آنکه این نشست دردو روز انجام میشود شرکت‌کنندگان در نشست می‌توانند تولیدات شرکت خود را به آنها معرفی کرده تا پس از آن امکان مکاتبه و مذاکره فراهم شود. دلایل انتخاب کشورهای روسیه, عراق و هند جهت شرکت در این نشست به شرح ذیل ارائه می گردد.

الف) روسیه
بخاطر شرایط آب و هوایی سرد که در کشور روسیه حاکم است امکان کشت بسیاری از محصولات در این کشور وجود ندارد، از اینرو این کشور می تواند بازار خوبی برای محصولات گلخانه ای جنوب استان باشد و برگزاری نشست های تجاری با بازرگانان کشور روسیه فرصتی را برای گلخانه داران جنوب برای عرضه محصولاتشان فراهم می آورد. سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای جنوب استان ۱۴۵۰ هکتار است و این محصولات شامل انواع خیارسبز، توت فرنگی، بادمجان، فلفل رنگی و گوجه فرنگی است که بخش اعظم آن به شهرهایی که امکان تولید این محصولات در فصل زمستان را ندارند فرستاده می شود. بیشترین محصول گلخانه ای صادراتی جنوب کرمان خیارسبز می باشد که بالغ بر ۱۵ درصد تولید را شامل می شود. سهم بازار روسیه از محصول گلخانه ای خیارسبز ۲۵ درصد است و محصولات گلخانه ای فلفل و بادمجان به ترتیب ۶۰ و ۱۰ درصد بازار روسیه را به خود اختصاص داده است. در ضمن سهم بازار روسیه از خرمای ایران در سال ۹۳ پنج هزار تن بوده است.
ب) هند
کشور هند از مقاصد عمده صادراتی خرمای ایران است که در سال ۹۳ به این کشور ۱۱ هزار تن خرما صادر شده است. بزرگ‌ترین واردکننده خرمای جهان نیز طبق آمارهای جهانی، کشور هند می باشد. ایران بعد از مصر دومین صادرکننده خرما به دنیا است و استان کرمان بیشترین سهم تولید خرمای کشور را دارد. خرما جزء محصولات کشاورزی است که هرساله حجم بالایی از صادرات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد و جزء ۵ محصول کشاورزی عمده صادراتی بوده است. سطح زیرکشت این محصول در شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر بیش از ۳۷ هزار هکتار است که از این میزان سالانه ۲۰۰ هزار تن خرما برداشت می‌شود.

کشور هند با توجه به جمعیت بالای خود ظرفیت زیادی در واردات خرما دارد و تولیدکنندگان استان کرمان می‌توانند با انجام اقدامات مناسب و بازاریابی، صادرات خرما را به این کشور افزایش دهند.
ج) عراق
بازار عراق با بیش از ۳۵ میلیون نفر جمعیت، کشوری ثروتمند با منابع عظیم نفتی است که ۹۰ درصد نفت آن در جنوب این کشور قرار دارد که در اختیار شیعیان است و با روابط کنونی قادریم حضور پررنگی در آن داشته باشیم. کشور عراق از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک است و صادرات به این کشور صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد. از طرفی سلایق مصرفی مردم عراق به فرهنگ ایرانی نزدیک است و این مسئله باعث شده بازار مصرفی عراق و محصولات ایرانی مطابقات بیشتری داشته باشند از سوی دیگر مصرف کالاهای کشورهایی که به تروریست‌های عراقی کمک می‌کنند توسط شیعیان عراقی تحریم شده است. به همین دلیل تمایل بیشتری برای استفاده از کالاهای ایرانی وجود دارد. مصالح ساختمانی، موادغذایی، خودرو و موادمصرفی عمده کالاهای صادراتی به عراق است و این یعنی اشتغال بیشتر در کشور و به کار افتادن صنایع کوچک و متوسط.
بازار عراق مقصد خوبی در زمینه صادرات مصالح ساختمانی ایران است. نزدیک ۴۰۰ کامیون کالا ‏روزانه از مرز بازرگانی مهران به عراق صادر می شود که مصالح ساختمانی بیشترین و عمده ‏ترین میزان صادرات کالا را به خود اختصاص داده است.‏ مصالح ساختمانی صادراتی بیشتر سیمان، آجر، کاشی و سرامیک است. ارزش اقتصادی این میزان صادرات کالا به کشور عراق را در روز بیش از دو میلیون دلار ‏است. سهم بازار عراق از محصول گلخانه ای خیار سبز ۳۰ درصد می باشد. ایران در سال ۹۲ به میزان ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته است که از این میزان سهم استان کرمان در صادرات کالا به این کشور ۵۶ میلیون دلار بوده است.
با توجه به نیاز همیشگی به مصالح ساختمانی و تمایل تجار کشور عراق به خرید مصالح ساختمانی از کارخانجات ایرانی و با توجه به فعالیت بیش از ۱۵۵ واحد صنعتی استان در زمینه تولیدات مصالح ساختمانی، با فراهم کردن زمینه نشست تجاری با حضور تجار این کشور میتوان بازار خوبی را در عراق برای صنعتگران استان ایجاد نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *