در اسلام نماز از جایگاه،اهمیت ومنزلت بسیار رفیع و والایی برخوردار است وموضوعی مهمتر ازنمازوجود ندارد.درقرآن بیش ازصد آیه در مورد نماز و مسایل مربوط به آن می باشد.در سیره نبوی و اهل بیت (علیه سلام)نیز هیچ مسئله ای به اندازه نماز دارای اهمیت و سفارش نمی باشد.برای تبیین اهمیت نماز به چند محور باید توجه کرد:

۱.نماز،منشورهمه ادیان الهی

۲.اهمیت نماز از منظر پیامبر(صلوات الله علیه واله )

۳.حالات اولیاء وبزرگان دین در نماز

۴.واجب بودن نماز در همه حالات

۱. نماز،منشورهمه ادیان الهی:

از زمان حضرت آدم (علیه سلام) آغازمی شود و دراسلام به عا لی ترین نقطه میرسد و در تمام ادیان الهی به عنوان نخستین عبادت محسوب شده وتمامی انبیاء به آن تا کید کرده اند وواجب میباشد.در سوره های ابراهیم آیه ۴۰، مریم ۵۵، لقمان ۱۷، طه۱۴، مریم ۴۱، عنکبوت ۴۵ سفارش نماز از پیامبران داشتیم.

۲.اهمیت نماز از منظر پیامبر(صلوات الله علیه واله ):

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه واله ) می فرماید: نماز پرچم اسلام ، کلید بهشت، میزان سنجش اعما ل، بهترین و محبوب ترین اعما ل نزد خداوند، معراج مومن، زینت اسلام، جواز عبور از صراط، سلاح مومن علیه کافر، نور چشم من و بالا ترین جهاد و هجرت می باشد.

در روایت دیگر:جایگاه نماز در دین همانند جایگاه سر در بدن است.”نهج الفصاحه”

در روایت دیگر: نماز برترین واجبات بعد از شناخت خداوند است و اولین چیزی است که در روز قیامت، بنده بر آن محاسبه می شود.اگر آن پذیرفته شود سایر اعمال نیز پذیرفته می شود واگر پذیرفته نشود، سایر اعمال نیز پذیرفته نمی شود.”ره توشه محمد مصباح یزدی”

۳.حالات اولیاء وبزرگان دین در نماز:

رسول اکرم (صلوات الله علیه واله ) هر گاه وقت نماز فرا می رسید،گویا کسی را نمی شناسد و حال معنوی خاصی پیدا می کرد.و می فرمود: گرسنه از غذا سیر و تشنه از آب سیراب می شود و من از نماز سیر نمی شوم. “اسرار نماز قرائتی”

حضرت علی (علیه سلام) هنگامی که وقت نماز می شد،می لرزید و رنگ به رنگ می شد؛به آن حضرت عرض می کردند: این چه حالتی است؟ می فرمود: وقت ادای امانت رسیده آن امانتی که خداوند بر آسمان وزمین عرضه کرد ونپذیرفتند.نمی دانم آیا می توانم به خوبی آن را ادا کنم یا خیر؟ “بحار الانوار ج۸۱”

ابو ایوب می گوید: امام باقر(علیه سلام) وامام صادق(علیه سلام) هر وقت به نماز می ایستادند،رنگ آنان گاهی سرخ می شد وگاهی زرد گویا آنان آنچه را می خواندند با چشم می دیدند.

“بحار الانوار ج۸۱”

امام حسین (علیه سلام) آنقدر نماز در نزدش عزیز و محبوب بود که در شب عاشورا به حضرت ابوالفضل(علیه سلام) فرمود: امشب را به من مهلت بدهند برای اینکه خدای سبحان می داند؛ انی احب الصلوه و حضرت در ظهر عاشورا در اوج جنگ و تیر باران دشمن ، به نمار ایستاد و فضای دشت کربلا را به عطر دلنواز نماز معطر ساخت.

پیامبر اکرم (صلوات الله علیه واله ) می فرماید: دخترم فاطمه(سلام الله علیها ) سیده و خانم زنان جهان هنگامی که در محراب نمازش در مقابل پروردگارش می ایستاد نوری برای ملاِِئکه آسمان می درخشید همان طور که نور ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشد و خداوند عز و جل به

ملائکه اش می فرماید: ای ملائکه ما ببینید که کنیزم فاطمه(سلام الله علیها ) خانم کنیزان من ، در حالی که در مقابل من ایستاده بدنش از ترس می لرزد با حضور قلب به عبادت کردن من روی آورده است.شما را شاهد می گیرم که من پیروان او را از آتش جهنم در امان نگه می دارم. “بحار الانوار۲۳″

نماز سید الساجدین از عجایب برنامه های روزگار است:

آن حضرت در شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند.چون وقت نماز می رسید بدنش می لرزید و رنگش زرد می شد.چون به قرائت مالک یوم الدین می رسید آنقدر تکرار میکرد که نزدیک بود قالب تهی کند . ” نماز چهارده معصوم ”

آری ، همانگونه که ماهی ها از شنا کردن خسته نمی شوند اولیاء خداوند نیز از عبادت و نماز خسته و ملول نمی شوند ، بلکه با هر عبادتی شوق و علاقه بیشتر جهت عبودیت و نیایش به درگاه خداوند می یابند .

حالت های عرفانی امام خمینی ره :

یکی از نوه های امام نقل می کند که : اوایل جنگ بود ناگهان صدای ضد هوایی به گوش ما رسید و چون تا آن روز با صدای ضد هوایی آشنایی نداشتیم ، احساس کردیم که هر صدایی به منزله انفجار بمب است و سراسیمه به اتاق امام خمینی رفتیم ولی امام در ایوان اتاق مشغول نماز خواندن و عبادت بودند . گویی اصلا صدایی نشنیده بودند و اصلا متوجه ورود ما به آنجا نشدند و ما با دیدن این منظره احساس آرامش پیدا کردیم .

۴.واجب بودن نماز در همه حالات:

نمازتنها واجبی است که در هر شرایطی بایدآن را انجام داد . در حال نشسته و خوابیده ، توقف و حرکت ، سلامت و بیماری ، غرق شدن…ودر هیچ صورتی از شخص مکلف ساقط نمی شود در صورتی که سایر واجبات الهی در شرایط خاص از مکلف ساقط می شود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *