به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی مجید غفاری مدیر عامل این شرکت به مناسبت گرامیداشت روز صنعت و معدن در استان کرمان در مصحبه با خبرنگار روابط عمومی گفت:

  1. تعداد واحد های صنعتی ایجاد شده در شهرک های صنعتی استان چند بنگاه است و به لحاظ نوع رشته فعالیت به چند دسته تقسیم                می شوند ، توزیع آن ها بین این دسته ها به چه نسبتی است ؟ و چه نسبتی از این واحد ها در حال حاضر غیر فعال هستند ؟

تا کنون حدود ۱۴۰۰ واحد صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی استان مستقر گردیده است و از لحاظ نوع رشته                     به ۷ نوع از قبیل برق والکترونیک ، سلولزی ، شیمیایی ، غذایی فلزی ، کانی غیر فلزی و نساجی تقسیم می شوند            و توزیع بین دسته های فوق به ترتیب ، ۴ ،۸ ، ۱۸ ، ۲۵ ، ۱۹ ، ۲۴ و ۲ درصد می باشد . از واحد های مستقر در شهرکها              و نواحی صنعتی استان حدود ۳۰ درصد غیر فعال می باشند .

  • تعداد شاغلین در صنایع مستقر در شهرک های صنعتی چند نفر است ؟ این میزان چه سهمی از اشتغال بخش صنعت استان را شامل              می شود ؟

اشتغال واحد های صنعتی مستقر حدوداً ۲۸،۰۰۰ نفر می باشد که با توجه به اشتغال حدوداً ۷۰،۰۰۰ نفری بخش صنعت استان ۴۰ درصد سهم واحد های مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان می باشد .

  • استان کرمان در حال حاضر ، نسبت به کشور از چه ظرفیت ها و توانمندی های چشمگیر در عرصه صنایع کوچک و برخوردار است ؟

استان کرمان با عنایت به تنوع آب و هوایی که دارد از محصولات کشاورزی متنوعی برخوردار است و عمده واحدهای صنعتی شکل گرفته درحوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در حوزه خرما ، پسته و محصولات گلخانه ای می باشد . از طرفی با توجه به وجود صنایع بزرگ معدنی ، ایجاد صنایع پایین دستی و برنامه ریزی توسعه صنایع فعلی مرتبط                       از ظرفیتهای مهم استان است که در قالب مدل پیمانکاری فرعی در دست اقدام می باشد .

  • توزیع جغرافیایی صنایع در سطح شهرک های صنعتی استان را چگونه ارزیابی می نمایید ؟

عمده صنایع کوچک و متوسط استان در شهرستان های کرمان ، سیرجان ، رفسنجان و جیرفت متمرکز شده است که از دلایل آن می توان به وجود زیر ساخت های مختلف از جمله حمل و نقل ، منابع مالی ، بازار فروش کالا و … اشاره کرد. اگر در طول تاریخ هم مشاهده کرده باشید توسعه یک شهرستان در همه امور آن در مرحله اول وابسته به مدیران آن شهرستان بوده است که امروزه تاثیر نمایندگان مجلس نیز بسیار موثر است و از دلایل بسیار قوی دیگر وجود فرهنگ متفاوت است امروزه استان یزد که در ۲۵ سال گذشته اصلا استان صنعتی نبوده به واسطه وجود فرهنگ حمایت گری یزدی ها از یکدیگر و تولیداتشان صنعتشان تقریبا با استان کرمان که بیش از ۵۰ سال است که صنعت در آن شکل گرفته است رسیده است.

  • توزیع انواع صنایع موجود در شهرک های صنعتی استان بر حسب صنایع کوچک ، متوسط و بزرگ چگونه است ؟ جشم انداز آینده چیست ؟

با توجه به ظرفیت های استان بیشترین صنایع در شهرک ها و نواحی صنعتی در دو حوزه صنایع غذایی و کانی های عیر فلزی است که دلیل عمده آن صنایع تبدیلی در حوزه محصولات کشاورزی است و در شهرستان های جیرفت و عنبر آباد بیشتر در حوزه صیفی جات و مرکبات و … ، شهرستان بم در حوزه خرما و صنایع بستبندی ، رفسنجان و سیرجان در حوزه پسته و همچنین در حوزه کانی های غیر فلزی سنگ های تزیینی ساختمانی و .. قرار می گیرند که با توجه به ظرفیت معادن، صنایع فلزی نیز رشد خوبی دارند.

  • روند رشد شرکت های دانش بنیان در شهرک های صنعتی استان چگونه است ؟

با عنایت به اینکه یکی از اهداف و برنامه های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و به تبع آن شرکت شهرکهای صنعتی در استانها ، توسعه صنایع مبتنی بر دانش و دانش محور بودن صنایع می باشد لذا روند رشد شرکتهای دانش بنیان در شهرکها و نواحی صنعتی رو به افزایش می باشد . بعنوان مثال در ۳ سال گذشته تعداد ۵          از واحدها به سمت دانش بنیان شدن هدایت گردیده اند که تعداد ۳ عدد آن دانش بنیان گردیده اند.

  • ارزیابی شما از مدیریت بهره وری در صنایع مستقر در شهرک های صنعتی استان چیست ؟

متاسفانه مدیران واحدهای صنعتی اغلب درگیر مسائل اولیه کسب و کار خود شده اند از قبیل تامین مالی واحد               با توجه به تورم ، حل و فصل مسائل و مشکلات مالیاتی و بیمه ای و مالی و بانکی بدلیل تغییر بیش از حد و ثبات نداشتن این مسائل اکثراً تا حدودی از بهره وری و مدیریت این مهم دور مانده اند لیکن وجود شرکتهای توانمند و پویا             را نیز نمی توان کتمان نمود .

  • آسیب شناسی واحد های صنعتی کوچک مستقر در شهرک های صنعتی استان چه نتایجی به دست داده است ؟ بر طرف کردن موانع            و چالش های موجود چگونه میسر است ؟

متاسفانه عدم ثبات در فضای کسب و کار مشکلات عدیده ای برای واحد های صنعتی کوچک بوجود آورده است                  و در صورت رفع این معضل بخصوص روشهای تامین مالی جدید برای واحد های صنعتی می تواند به شدت کارگشا باشد .از طرف دیگر شناخت و توسعه بازار و تولید صادرات محور موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

  • اولویت های شرکت شهرک ها در جهت گسترش و رونق تولید در صنایع کوچک چه هستند ؟

شرکت شهرکهای صنعتی متولی تامین زیر ساخت مناسب جهت استقرار صنایع در کلیه شهرستانهای استان                 می باشد و تا کنون با ایجاد ۴۰ شهرک و ناحیه مصوب در استان وظیفه ذاتی خود را به نحو مطلوب به انجام رسانیده است و درحال حاضر در جای جای استان پهناور کرمان با ۴۵۶۳ هکتار اراضی در اختیار ، امکان استقرار صنایع کوچک           و متوسط استان را دارا است .از طرف دیگر دربحثهای حمایتی صنایع کوچک منجمله آموزش ، بازدید و شرکت در نمایشگاه ها ، مدل های توسعه ای مانند خوشه ها و پیمانکاری فرعی و موارد متعدد دیگر در حال خدمات رسانی هستیم .

  1. افزایش حضور صنایع کوچک در بازار های داخلی و خارجی را در گرو اعمال چه برنامه هایی می دانید ؟

ما برنامه های حمایتی همچون آموزش ، بازدید و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی ، ایجاد کنسرسیوم ها و … را در نظر گرفتیم و برای پوشش هزینه ها یارانه می پردازیم از سایر اقدامات انجام شده فرهنگ سازی حمایت از خرید کالای کرمانی است که اثرات قابل توجهی گزاشته است و توانسته نظر مردم را به روحیه حمایتی جلب کند.

اما حضور در بازار مولف های زیادی دارد و قابل توجه ترین مولفه کیفیت ، بسته بندی ، خدمات پس از فروش، تبلیغات که  مجموع آن یک برند معتبر را می سازد.

۱۱-راه های توسعه فرهنگ تولید را چه می دانید ؟

ایجاد فرهنگ تولید، کار اساسی در مدارس می خواهد که یکی از آن بازدید های دانش آموزان در حوزه صنعت و علاقمند کردن آن ها به این حوزه است البته امروزه شرایط حاکم در جامعه به گونه ای است که فرد را از رفتن به سمت تولید منع می کند و آن را اشتباه می داند که یکی از دلایل آن وجود تحریم و … است اما نکته ای که مغفول می ماند این است اگر من و شما وارد این حوزه نشویم دیگر اشتغالی ایجاد نمیشود و کم کم باید برویم ، من قبول دارم مشکلاتی هست اما می توانیم آن ها را حل کنیم اگر از هم حمایت کنیم کالای استانی بخریم توجیه سرمایه گذاری و تولید ایجاد می شود .

۱۲-اگر مطالب بیشتری را لازم می دانید ، عنوان فرمایید ؟

امروز اگر کالای کرمانی خریده شد و صنایع کوچک و متوسط جان گرفتند توجیه سرمایه گذاری ایجاد می شود و خود مردم به این سمت حرکت خواهند کرد ، متاسفانه امروزه صنعتگر را یک آدم بی درد پولدار می شناسند و متاسفانه نه تنها این ذهنیت در بین عموم مردم وجود دارد بلکه دستگاه های دولتی هم از این تفکر رنج می برند. امروزه باید از تولید کنندگان و سرمایه گذاران در این حوزه که موجبات اشتغال میلیونها نفر را مهیا ساخته اند حمایت ویژه داشت و مشکلات ایشان را از طریق بهبود فضای کسب و کار حل نماییم .

در پایان از کلیه صنعتگران و تولید کنندگان که علیرغم تمامی مشکلات همچنان با عشق به میهن در حال تلاش                               و تولید می باشند تشکر و قدردانی می نمایم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *