مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان معتقد است که کرمان گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است. وی  به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با ما از ظرفیت های صنعتی استان و اقدامات شرکت متبوع خود در زمینه حمایت از کالای داخلی سخن گفت.

مهندس غفاری؛ گفت:«ما در زمینه حمایت از کالاهای کرمانی، استراتژی مدون دراز مدت داریم. همچنین جهت آگاه سازی مردم از تولید کالاهای داخل استان، تهیه محتوا داشته ایم.»

مطالعه مصاحبه زیر را به شما خواننده گرامی توصیه می کنیم.

جناب مهندس غفاری! از تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی استان خصوصا واحد های به بهره برداری رسیده در دولت تدبیر و امید بفرمایید؟

۴۳ شهرک و ناحیه ایجاد شده که هفت تای آن در دولت تدبیر و امید بوده که در ادامه با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چهار شهرک صنعتی  خصوصی در حال انجام اقدامات لازم جهت راه اندازی می باشند. بیش از ۹۰ درصد شهرک ها و نواحی استان از حداقل زیر ساخت های آب و برق بر خوردار هستند. این ظرفیت ها کرمان را به یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری خصوصا در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور تبدیل کرده است. تا کنون با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۶۹۹ میلیارد ریال  ۱۶۵۱ واحد صنعتی از ابتدای تاسیس شهرک ها نواحی استان تا کنون به بهره برداری رسیده که مجموعا توانستیم ۲۶۳۵۴شغل ایجاد نماییم. ۵۸۰ واحد صنعتی آن فقط در دولت تدبیر امید بوده است که دستاورد بسیار بزرگی است.

با توجه به شعار سال به نام سال حمایت از کالای ایرانی چه اقداماتی در مجموعه شما انجام شده است؟

به نکته خوبی اشاره کردید، ما در سال گذشته اقدام با آینده نگری که پیدا کردیم بهبود شرایط استان را در ایجاد فرهنگ حمایت و همدلی یافتیم و آن را با طراحی یک کمپین به اقتصاد استان گره زدیم.

همکاران من در مجموعه روابط عمومی با بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدند که اگر مردم کرمان مرحله اول از کسب و کارهای محلی حمایت کنند و در مرحله دوم از تولیدات استان و کشور حمایت نمایند موجب شکوفایی استان در کوتاه ترین زمان ممکن خواهد شد. افزایش روحیه مشارکت، همدلی، مشاهده سریع توسعه استان با حمایت از خرید کالای کرمانی – ایرانی، افزایش اشتغال و بسیاری موارد دیگر از مزایای آن است.

آیا در این حوزه برنامه ریزی مدونی نیز دارید؟

اکنون ما در این حوزه دارای استراتژی بلند مدت هستیم که جوانب مختلف را برای فرهنگ سازی مد نظر قرار دادیم. زمان بندی ما برای حصول نتیجه مناسب یک زمان بندی پنج ساله است و در حال برنامه ریزی و تولید محتوای تخصصی برای آن ها هستیم. تولید محتوای تخصصی برای ائمه جماعات استان با استناد به احادیث و همچنین تولید محتوای تخصصی در قالب ویژه نامه برای دو گروه اصناف و مادران و تولید محتوا برای مدارس را می توان نام برد. بسیاری از کارهای دیگر که از ابتدای سال برای آنها برنامه ریزی شده که مهمترین آن نمایشگاه معرفی تولیدات صنایع استان کرمان در شهریور ماه است.

با توجه به سخنان وزیر محترم صنعت، معدن، تجارت بیش از ۹۰ درصد اشتغال ایجاد شده در حوزه صنعت مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و صنایع کوچک توان رقابت با صنایع بزرگ را ندارند. ما معتقدیم اگر این حمایت شکل بگیرد، صنایع کوچک با تأمین نیاز استان خودشان که دارای تنوع کالا و رقابت نیز هست رشد چشم گیری خواهند کرد و در ادامه می توانند به سایر استان ها و  کشورها ورود کنند و این ظرفیتی است که در استان کرمان در حال ایجاد شدن است این کمپین با شعار “خرید ا خودمون، ور خودمون” با گویش کرمانی آغاز شده و تا کنون از آن استقبال بی نظیری شده و در ادامه توجیه سرمایه گذاری در استان را افزایش خواهد داد.

آقای غفاری از دستاورد های دولت تدبیر و امید در ایجاد زیر ساخت ها در شهرک ها و نواحی صنعتی استان کرمان بگویید.

از ۳۹۰ پروژه عمرانی تعریف شده جهت زیر ساخت های لازم در شهرک ها، نواحی صنعتی استان ۳۰۰ تای آن در این دولت به ارزش ۵۱۰ میلیارد ریال می باشد.

تامین آّب و برق ۴۰شهرک و ناحیه صنعتی که ۳۰ عدد آن حاصل تلاش دولت آقای روحانی است اکنون ۲۴ شهرک دارای گاز که ۱۳ تای آن در این دولت بوده و چهار شهرک در حال انجام است و ۳۱ شهرک ما متصل به خطوط مخابرات(تلفن ثابت) که قبلا ۱۵ تا بوده  و ۱۹ شهرک متصل به خطوط فیبر نوری هستند که قبلا هفت تا بوده است.

تأمین ۳۸۵ مگاوات برق از ابتدا تا کنون ۱۲۵ در این دولت می باشد که خوشبختانه با برنامه ریزی ها و جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی تأمین ۱۰ مگاوات برق از انرژی تجدید پذیر خورشیدی منعقد شده که ۲ مگاوات آن تا کنون وارد مدار شده است. شبکه توزیع برق ۸۵۰ کیلومتر تا کنون که ۲۰۰ کلیومتر در این دولت بوده است.ایجاد ۴۴۰ هکتار فضای سبز که قبلا ۳۹۰ تا بوده و ایجاد هفت ایستگاه آتش نشانی که پنج ایستگاه آن در این دولت بوده و همچنین قبلاً ۳ عدد ماشین آلات آتش نشانی بوده که در این دولت به عدد ۱۲ رسیده است.

با توجه به کویری بودن کرمان و کمبود منابع آبی از صرفه جویی آب در شهرک ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

اتفاقا یکی از حساسیت های ما در شهرک های استان همین موضوع است که با تلاش همکارانم توانستیم ۸ تصفیه خانه فاضلاب در راستای صرف جویی آّب و بازگشت پساب جهت استفاده در فضای سبز  که ۴ تای آن در دولت تدبیر و امید به بهره برداری برسانیم.

برای اولین بار در استان اولین سیستم استحصال آب صنعتی بالاترین ظرفیت در کل کشور به میزان ۱۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز در شهرک صنعتی کرمان ۲ با اعتباری بالغ بر ۹۴ میلیارد ریال در حال ساخت است. انشااله به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

اکنون ۸۰۰ واحد صنعتی به شبکه فاضلاب متصل شده اند که تا قبل از دولت یازدهم و دوازدم این رقم ۱۲۳ واحد بوده است.

نصب ۴۳ کنتور حجمی جهت مشخص شدن میزان آب تزریقی به شهرک ها و نواحی صنعتی که موجب ایجاد امکان مدیریت آب می گردد که تماماً در این دولت انجام گرفته است.

با نصب ۲۸۰ عدد کنتور جهت مشخص  شدن مصرف آب فضای سبز شهرک ها اقدام نمودیم که در ادامه منجر به اجرایی ۸۰۰ کیلومتر آب یاری قطره ای مصرف آب در فضای سبز شهرک ها را به طرز چشم گیری کاهش دهیم که قبل ازدولت یازدهم به میزان ۶۱۰ کیلومتربوده است.

از بزرگترین شهرک صنفی  کشور بگویید؟

برای اولین بار در کشور اقدام به برنامه ریزی های لازم جهت راه اندازی بزرگترین شهرک صنفی کشور نمودیم و موفق شدیم با اختصاص ۲۸۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی سیرجان ۲ نیاز پروژه را به لحاظ تامین زمین مورد نیاز مرتفع سازیم که اکنون نیز در حال ایجاد زیر ساخت ها می باشیم. در ادامه در حال انجام اقدامات لازم جهت استقرار واحد های صنفی آلاینده در سایر شهرستان های کرمان و جیرفت نیز هستیم.

در بحث حمایتی صنایع کوچک چه اتفاقاتی افتاده است؟

با برگزاری ۹۱۳ دوره آموزشی تا کنون ۲۱هزار ۳۶۱ نفر آموزش دیده اند که۶۸۶ دوره آن منجر به آموزش۱۵هزار و ۸۰۷ نفر در این دولت بوده است.

برگزاری تورهای صنعتی ۱۲۱ تور بوده که ۶۱ تور آن در این دولت برگزار شده و مجموعاً تعدا ۲۰۹۳ نفر شرکت کردند. ۸۴۲ نفر آن در این دولت بوده است.

حمایت برای حضور در نمایشگاه های داخلی ۹۰۱ نفر و خارجی ۲۲۲ نفر تمام این حمایت ها در این دولت بوده است.

جناب مهندس! در خصوص پیمان کاری فرعی توضیح دهید؟

نظام پیمانکاری فرعی صنعتی یکی از راه های ایجاد زنجیره تولید بین صنایع کوچک و بزرگ با هدف رشد و گسترش صنایع کوچک و جلوگیری از ورشکستگی آنهاست. لذا در راستای زنجیره تأمین صنایع بزرگ استان و شناسایی واحدهای صنعتی که توان تولید قطعات مربوط این صنایع را دارا می باشند، شرکت پس از شناسایی مشاور نسبت به عقد قرارداد دوساله اقدام نموده است.

چند واحد در این دولت را توانستید به چرخه تولید بازگردانید؟

از ابتدای این دولت ۱۳۷ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند که تا قبل از این دولت این آمار ۱۰ عدد بوده است.

خوشه های فرش دستباف کرمان و راور و خوشه محصولات گلخانه ای که امسال به عنوان خوشه برتر کشور انتخاب شد.

در خصوص مشاوره و عارضه یابی واحد های صنعتی چه اقداماتی انجام شده است؟

قرارداد های مشاوره بسته شده در مراکز کسب کار بین مشاورین و واحد های صنعتی تعداد ۸۹۶ قرار داد در دولت تدبیر و امید منعقد شده است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *