سپهبد شهید « حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس و «ابوالمهدی المهندس» جانشین نیروی مردمی الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ تن از همراهانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ زمانی که با ۲ خودرو از فروگاه بین المللی بغداد خارج شدند، هدف موشک‌های آمریکا قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

شهادت سردار رشید ایران و اسلام و فرمانده سپاه قدس ایران و یارانش داغ بزرگی برای ملت ایران و همه مسلمانان وانسان های آزادی خواه و استکبارستیز بود چرا که حاج قاسم ورای سابقه نظامی، دارای منشی اخلاقی و انسانی، شخصیتی دوست داشتنی و روحیه ای فداکارانه و وطن دوست بود که باعث شد از همان ابتدای جوانی تا لحظه شهادت در مسیر دفاع از وطن گام بردارد و پس از پایان جنگ تحمیلی با مدیریت هوشمندانه و شجاعانه سپاه قدس، یاری رسان مردم منطقه باشد و در مبارزه بی امان با فتنه داعش، نقش بی بدیلی ایفا کند.

از دلایل محبوبیت سردار سلیمانی در کنار جهاد چهل ساله ، اخلاص و تواضع و فروتنی اخلاص در عمل، کار برای خدا، اخلاق‌مداری ، روحیه مردم داری و ولایتمداری بود که به رغم پایان جنگ و تهمید شرایط برای حضور در عرصه های سیاسی، اقتصادی و سایر عرصه‌های مدیریتی هیچ گاه از رسالت اصلی خویش غافل نشد و همواره تلاش کرد در راستای مسئولیت قانونی و تخصص خود فعالیت کند. وی یک الگوی کامل در پشتیباتی از ولایت، حرکت در مسیر انقلاب اسلامی و شجاعت در مقابل دشمنان اسلام و انقلاب است که لباس مقدس سربازی را با هیچ پست و مقامی عوض نکرد. از این رو در حیات مبارک و پربارش و بعد از شهادتش نیز محبوب و عزیز همه جریان‌های فکری و سیاسی معتقد به جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

روحیه ایثار، فداکاری و شهادت‌طلبی ، جهاد بی‌امان، تواضع، صبر، دوراندیشی تفکر راهبردی، قدرت فرماندهی صحنه، توان تبدیل راهبرد به تاکتیک، نقش‌آفرینی در سطوح بلند دیپلماسی و طراحی راهبردی عملیاتی از خصوصیات ویژه این سردار و بزرگترین عامل و ابزار در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب است و سیره شهید والامقام سلیمانی که مملو از این صفات ارزشمند است.

شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» در سایه مکتب امام و رهبر انقلاب رشد کرد، به بلوغ رسید و جهانی را تحت تاثیر خود قرار داد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تبدیل به یک جریان و چهره بین المللی مقاومت شد و مسیر دفاع از اسلام و آرمان‌های بلند انقلاب و خط جهاد و مقاومت را با شهادت و خون خود طراحی کرد.

 

مکتب حاج قاسم

شهید سپهبد سلیمانی پرچمدار جبهه مقاومت بود و به خوبی توانست رزمندگانی که از کشورهای مختلف به عضویت در این جبهه مقدس درآمده بودند را متحد کرده و امت واحده را برای تبعیت از ولایت عملیاتی و در عمل انقلاب را صادر کرده و به نظام اسلامی عمق استراتژیک ببخشد و با تقویت جبهه مقاومت به‌عنوان‌ عنصر نجات‌بخش جهان اسلام، توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب را نقش برآب کند. آمریکای جنایتکار گمان می‌کند با شهادت سردار سلیمانی‌ها روحیه جبهه مقاومت در ادامه مسیر تضعیف می‌شود، در صورتی که رزمندگان این جبهه مقدس با ایمان به خدا و اطاعت از ولی فقیه و با پیروی از مکتب شهید سلیمانی در کشورهای مختلف به‌خصوص کشورهای منطقه بسیار منسجم‌تر از گذشته در مسیر آزادی از آمریکا و استکبار گام برمی‌دارند.

سپهبد حاج قاسم سلیمانی الگوی کاملی از مجاهدت هوشمندانه و ایثار عارفانه بود که با بصیرت عمیق و درک صحیحی از شرایط و بحران‌ها در مسیر گسترش حق و عدالت و دفاع از اسلام حقیقی قیام کرد و در این راه با تبعیت خالصانه از رهبر و امام خویش از هیچ کوششی دریغ نکرد تا جایی که امروز در سراسر جهان ایشان را به‌عنوان سردار مقابله با ظلم جبهه استکبار جهانی و دفاع از مظلومان و مستضعفان می‌شناسند.وی اگر چه در زمان حیات از محبوبیت بالایی در کشور و بین آزادیخواهان جهان برخوردار بود اما بعد از شهادتشان شجاعت، ولایتمداری و روحیه استکبار ستیزی ایشان به یک مکتب ارزشمند تبدیل شد و اکنون به عنوان یک‌ الگوی بی‌بدیل تجلی یافته است.

شهید سلیمانی یک مکتب زنده و پویا است و تلاش همه جانبه برای آزادی و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بویژه سوریه، بحرین، عراق، لبنان، فلسطین و نابودی گروهک‌های تروریستی از جمله داعش جنایتکار، بخشی از خدمات و کارنامه این شهید والامقام در سایه ولایتمداری و دین‌داری است و اگرچه آمریکای جنایتکار یکی از یاران وفای انقلاب اسلامی را از ما گرفت، اما راه شهید سلیمانی پایان نیافتنی است و تا سرنگونی کامل استکبار و صهیونیسم  و سپردن پرچم ایثار و شهادت به دست صاحب اصلی آن حضرت ولیعصر(عج) با اقتدار ادامه می‌یابد چون هزاران سلیمانی دیگر در صحنه مقاومت حضور دارند.

حاج قاسم تربیت یافته مکتب امام حسین(ع) و عاشورا است و ترویج مکتب سردار سلیمانی صیانت از شعائر انقلاب اسلامی و گام بلندی در راستای صیانت از شعائر انقلابی و اسلامی است که باید با قدرت در جامعه دنبال شود.

 

رسالت دستگاه‌های فرهنگی ترویج مکتب شهید سلیمانی است

امروز شهید سلیمانی افتخارملت ایران و ملت های مسلمان است .

رسالت دستگاه های فرهنگی کشور ترویج و تقویت مکتب شهید سلیمانی در همه ابعاد است و همه باید تلاش کنند مکتب حاج قاسم در همه عرصه ها طنین انداز شود.

شهید سلیمانی با استفاده از بسیج عظیم مردمی علیه نقشه ها و توطئه های استکبار جهانی به پاخواست و توانست با ایجاد وحدت بین ملت ها تمام توطئه ها و نقشه های دشمنان را خنثی کند.
نقش اثرگذار مردم در مکتب شهید سلیمانی همواره برجسته است و این یک درس مهم است که اگر می خواهیم از مکتب کارساز و کارآمد شهید سلیمانی در جامعه استفاده کنیم باید نقش مردم را به طور ویژه ببینیم.


پیشرفت های انقلاب اسلامی همواره در طول این سال ها مرهون هدایت های امام راحل و مقام معظم رهبری و نقش اثرگذار مردم بوده و این دو ویژگی مهم از شاخصه های مهم مکتب شهید سلیمانی است و در واقع ولایتمداری و مردم داری و توجه به نقش مردم نقطه مهم سیره شهید سلیمانی است.
تبیین و ترویج دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی برای نسل جوان از ضرورت های دیگر محسوب می شود که دستگاه های فرهنگی و آموزشی به آن توجه داشته باشند.


مکتب حاج قاسم ضرورت امروز کشور است و از آن می توان به عنوان الگوی عملی بخش های مدیریتی و اجرایی کشور بهره برد. مکتب حاج قاسم از منش و رفتار سرداری می گوید که نمونه یک انسان مومن عاشق است ،سرداری که خالصانه عاشق شهادت و ولایت بود ، خود را سرباز ولایت می دانست و تمام زندگی اش را وقف خدا و خدمت به مردم کرده بود . نتیجه آنکه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی امروز فقط یک فرمانده نیست که یک اسطوره بزرگ است؛ اسطوره مقاومت در برابر ظلم و ظالم، اسوه اخلاص و کار بی‌منت برای خدا، سرمشق تلاش، ساده‌زیستی، شجاعت، مجاهدت و خدمتگزاری به مردم و قهرمان مبارزه در راه آرمان، بی آنکه از «غیر خدا» ترسی داشته باشد.

نظرسنجی