به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان: طی نشست عامل توسعه خوشه محصولات گلخانه ای شرکت شهرک های صنعتی کرمان ،رئیس اتاق بازرگانی کرمان و جیرفت و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان ، مشکلات حمل و نقل محصولات کشاورزی این منطقه در فصل توزیع بار را بررسی و پیشنهاداتی برای حل آنها ارائه شد.
رئیس اتاق کرمان، در این نشست هدف اتاق در منطقه دو اقتصاد مقاومتی (شهرستان های جیرفت و عنبرآباد) را ساماندهی بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات این بخش مربوط به حمل و نقل محصولات است که عنوان می شود در زمان پیک برداشت محصول، کمبود کامیون وجود دارد و کشاورزان مجبورند درخواست ارسال کامیون از شهرستان های اطراف را با دو تا سه برابر هزینه واقعی حمل محصولات داشته باشند.
وی افزود: باید برنامه ریزی های لازم برای ساماندهی حمل و نقل منطقه در کوتاه مدت و بلند مدت انجام شود تا بار مردم بر روی زمین نماند و محصولات به موقع و به شیوه صحیح به مقصد ارسال شوند. وی با اشاره به اینکه اتاق کرمان پیشران‌های اقتصادی را انتخاب و اولویت‌بندی کرده است، تصریح کرد: حمل و نقل یکی از این پیشران‌هاست زیرا همه بخش های آن از جمله هوایی، ریلی، جاده‌ای، برون و درون شهری می تواند نقش اساسی در اقتصاد استان داشته باشد. طبیب زاده اظهار کرد: برای انجام کار علمی و اصولی در این رابطه، مذاکراتی با یکی از پژوهشکده های دانشگاه صنعتی شریف انجام شده و به دنبال تدوین مدلی برای حمل و نقل استان هستیم.
با اشاره به اینکه حمل و نقل به یک سرمایه گذاری بلند مدت نیاز دارد، تصریح کرد: اما برای محصولات کشاورزی امسال، باید با مدیریت مقطعی و مدیریت بحران، کنترل کار را در دست گرفت که اتاق این مسئله را در مقطع فعلی لازم و ضروری می داند. وی افزود: طرح جامع حمل و نقل منطقه را با در نظر گرفتن مسائل امنیتی، جوسازی ها و تنظیم بازار تهیه می کنیم.
عامل توسعه خوشه محصولات گلخانه ای، خانم رستمی به بومی سازی رانندگان با صدور گواهی پایه یک در منطقه و بالا بودن کرایه ماشین اشاره کردند.
در ادامه نیز مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان با اشاره به اینکه به اداره های زیر مجموعه این اداره کل، بررسی میدانی مسائل را ابلاغ کرده‌ایم، گفت: یک ماه قبل، از سازمان جهاد کشاورزی جنوب درخواست کردیم سطح زیر کشت، نوع محصول و تناژ تمامی محصولات منطقه را اعلام کند. احسان عراقی زاده، افزود: این آمار و اطلاعات به تازگی اعلام شده و در حال برنامه ریزی علمی و اصولی بر روی محصولات هستیم.
وی با اینکه بر اساس نوع محصول و میزان آن، نوع خودرو حمل آن مشخص می شود، اظهار کرد: کمبود کامیون در فصل برداشت وجود ندارد اما مسائل امنیتی، جوسازی ها و برخی ناهماهنگی ها موجب مشکلات حمل و نقل در منطقه می شود. عراقی‌زاده، ادامه داد: نامناسب بودن پایانه جیرفت و نداشتن امکاناتی مانند رستوران، سرویس بهداشتی و خوابگاه باعث می شود رانندگان از سفر به این منطقه استقبال نکنند که بهتر است برای حل این موضوع سرمایه‌گذاران را برای راه‌اندازی مراکز خدماتی در منطقه و سرمایه گذاری در پایانه تشویق کرد.
درپایان انتظارات از دولت بررسی محصول و برنامه ریزی برای تولید، برآورد هزینه تولید و بازاریابی، جلوگیری از قاچاق و تعیین الگوی کشت عنوان شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *