خدمات فناوری و توسعه کسب و کار ( Business Development Services- BDS ) شامل طیف وسیع و متنوعی از خدمات غیر مالی است که بمنظور بهبود عملکرد صنایع کوچک و متوسط ، دستیابی به بازار و ارتقاء توان رقابتی این واحدهای صنعتی ارائه می گردد و این خدمات بر روی ویژگی های ساختاری SMEs تاثیر گذارده و آنها را رقابت پذیرتر می سازد و امروزه نقش و اهمیت خدمات کسب و کار (BDS ) در توسعه کمی و کیفی صنایع کوچک و متوسط در سطح جهان بخوبی شناخته شده و بعنوان ابزاری برای توسعه صنایع کوچک مورد توجه سیاستگزاران قرار گرفته است.
معرفی مرکز خدمات فناوری وتوسعه کسب کار
شرکت شهرکهای صنعتی کرمان در راستای اهداف حمایتی خود و به منظور تسهیل در برخورداری واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی از مجموعه متنوع خدمات تخصصی و فناوری ،اقدام به ایجاد مراکز خدمات فناوری و توسعه کسب و کار نموده است. این مرکز در دو سطح با شبکهای از موسسات دولتی و خصوصی، مجموعه کاملی از خدمات مورد نیاز شرکتها را ارائه میدهد.
اهداف شرکت شهرکهای صنعتی ازراه اندازی مراکز فناوری و توسعه کسب و کار
ترویج فرهنگ مشاوره
توسعه صنعتی مناطق ازطریق ارائه خدمت و ارتقای بهره وری و سطح کیفی صنایع و خدمات
تمرکز ارائه خدمات و پشتیبانی ها دریک مرکز
بهینه سازی زمانی که باید در خدمت تولید صنعتگر باشد .
دستیابی به آخرین تکنولوژی روز دنیا با حضورمتخصصان کارآمد .
ایجاد اقتصاد هم مکانی و هم افزایی بین صنعتگران و میان ارائه دهندگان خدمات .
ایجاد فرصتهای شغلی مفید و لازم برای توسعه.
ارتقای توان علمی و تخصصی مدیران واحدهای صنعتی
اهداف مراکز خدمات فناوری و کسب و کار
• دستیابی وآشنایی بافنون روز دنیا
• دستیابی به استانداردهای جهانی
• دستیابی به بازارهای جدید
• کاهش هزینه های تولید
• ارتقای فناوری
• رعایت اصول بهره وری و بالا رفتن کیفیت تولیدات
• بهبود کیفیت
مزایای ایجاد مراکز فناوری و کسب و کار درشهرکهای صنعتی
• صرفه جویی دروقت وسرمایه
• دردسترس بودن به موقع و سریعتر مشاوران
• دستیابی به آخرین تکنولوژی روزدنیا و دستاوردهای علمی جدید
• اجرایی کردن موارد لازم و کاربردی درمحیط کارخانه با نظارت مستقیم مشاور
• دسترسی آسان وسریع مدیریت واحد صنعتی به مشاوران متخصص درزمینه های مورد نیاز
از جمله خدمات این مراکز عبارتند از:
۱- خدمات تجاری، صادرات و واردات
بسیاری از شرکتهای ایرانی ، محصولاتی با استانداردهای بالا تولید میکنند که قابل عرضه و رقابت در بازارهای بینالمللی میباشند. اما ادبیات تجارت بینالملل در مقایسه با تجارت داخلی بسیار متفاوت است و از وسعت و پیچیدگیهای بیشتری برخوردار است. شناخت بازارهای هدف، نحوه ارتباط با آنها، انعقاد قراردادهای مربوطه و در نظر گرفتن جنبههای امنیتی آنها، مسائل مالی، مشوقها و حمایتهای قانونی از صادرکنندگان، از جمله دغدغههای اصلی صادرکنندگان کشور میباشند که مانع از بالفعل شدن توانهای بالقوه صادراتی کشور میشوند.
مرکز خدمات فناوری به منظور تسهیل در امور صادرات و واردات، با کمک نماینده سازمان توسعه تجارت و گمرک ، خدمات زیر را ارائه میدهد:
• اطلاع رسانی به صادرکنندگان و واردکنندگان؛
• ارائه خدمات مشاوره ای، بازاریابی و آموزشی به صادرکنندگان و واردکنندگان؛
• کمک و مساعدت به شرکتها و تشکلهای تجاری در زمینه های بیمه، حمل و نقل، اموربانکی، امور گمرکی، ضمانت صادرات و روش های نوین تجاری از طریق طرح موضوع با نهادها و سازمان های ذیربط و پیگیری آن؛
• کمک و پشتیبانی و تسهیل در امور مربوط به تبادل دانشفنی و فناوری بین واحدهای تولیدی و صادراتی و واحدهای صنعتی اقتصادی با سایر کشورها؛
• انجام همکاریهای لازم و ارائه مشاورههای تخصصی با صنایع صادراتی کشور جهت انعقاد قراردادهای بین المللی تجاری؛
• انجام کلیه امور اجرایی در خصوص تایید صدور یا تمدید کارت بازرگانی؛
• انجام اقدامات لازم به منظور ثبت سفارش ورود کالا و دریافت کارمزد مربوطه بر طبق مقررات
ارائه خدمات مشاوره ای و کمک به تحقیقات در خصوص بسته بندی کالا و رعایت استانداردهای جهانی کیفیت؛
• ارائه طریق مناسب به منظور حل اختلاف و داوری های بین المللی در خصوص موضوعات قابل پیگیری بین تجار، واحدهای صنعتی داخلی و شرکت های خارجی؛
• ایجاد ارتباط بین خریداران خارجی و صادرکنندگان داخلی و اطلاع رسانی به موقع در این خصوص؛
۲- خدمات سرمایهگذاری و تامین مالی
۲-۱ تامین مالی و سرمایهگذاری داخلی
بی شک یکی از دغدغه های اصلی واحدهای صنعتی ، آشنایی با منابع تامین مالی موجود در سطح کشور می باشد بدین جهت ایجاد دفتری جهت راهنمایی و تسهیل ارتباط با این منایع امری ضروری به نظر می رسد که مرکز خدمات فناوری با استفاده از ارتباطات خود با این منابع مالی خدمات زیر را ارائه میدهد:
– تسهیل ارتباط شرکتهای متقاضی با نهاد های تامین مالی موجود در کشور اعم از صندوق ها،تبصره ها ، طرح ها و ….
• طرح مطالعات کاربردی وزارت صنایع و معادن
• طرح تحقیقات اساسی بخش صنعت و معدن وزارت صنایع و معادن
• کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
• صندوق حمایت از تحقیق و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنایع و معادن
• شرکت گسترش کار آفرینی سازمان گسترش و نوسازی صنایع
• طرح اعطای کمک به نمونه سازی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی
• مرکز صنایع نوین
• صندوق توسعه تکنولوژی
• صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن
۲-۲ سرمایهگذاری خارجی
آیا میدانید قانون چه حمایتهایی از شرکتهای متقاضی برای جذب سرمایهگذاری خارجی میکند؟
پس از گذشت قریب به ۴۸ سال از زمان تصویب اولین قانون سرمایهگذاری خارجی در ایران، در سال ۱۳۸۱ قانون جدیدی تحت عنوان “قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی” به تصویب رسید که جایگزین قانون پیشین یعنی “قانون جلب و حمایت سرمایههای خارجی” مصوب ۱۳۳۴ گردید. در واقع هدف از تصویب قانون یادشده، فراهم آوردن بستر قانونی مناسب جهت جذب و به خدمت گرفتن سرمایه و فنآوری خارجی و تحقق بخشیدن به توسعه اقتصادی کشور میباشد. این قانون نسبت به قانون قبلی دارای ویژگیهای قابل ملاحظهای از قبیل:
• اعطای پوشش وسیع حمایتی به کلیه روشهای سرمایهگذاری؛
• ارائه تعریفی جامع از سرمایهگذاری خارجی و به رسمیت شناختن شیوههای مختلف بکارگیری سرمایه در کشور؛
• ارائه تسهیلات بیشتر در روند پذیرش و تصویب طرحهای سرمایهگذاری خارجی؛
• معرفی روشها و راهکارهای قانونی جدید در ارتباط با پذیرش سرمایهگذاریهای دولتی؛
• تامین امنیت مورد نظر سرمایهگذاران از طریق تعهدپذیری مستقیم دولت در به رسمیت شناختن حقوق اساسی سرمایهگذاران خارجی.
حضور نماینده رسمی سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در مرکز خدمات فناوری مجالی را فراهم آورده است که شرکتهای متقاضی از خدمات زیر بهرهمند شوند:
• مشاوره در جذب سرمایه از خارج از کشور (سرمایهگذاری خارجی در ایران)
• مشاوره صدور مجوز سرمایه گذاری
• مشاوره برای حفاظت از حقوق سرمایه گذاران در طرحهای مصوب
• ارائه خدمات مختلف به سرمایه گذاران از جمله ارائه کمک، انجام هماهنگی و تسهیل کلیه امور مربوط به سرمایه گذاری آنان
• رسیدگی به کلیه امور مربوط به نقل و انتقالات سرمایه گذاریهای خارجی
• مدیریت و انجام مذاکرات مربوط به موافقتنامههای دو و چند جانبه
• هدایت کلیه امور مربوط به موسسات مالی و اعتباری بین المللی و نیز آژانسهای تضمین اعتبارات صادراتی
• مشاوره تأمین مالی از محل منابع ارزی موجود در خارج از کشور نظیر بانک توسعه اسلامی و …
• هدایت مذاکرات با دولتها و موسسات دولتی به منظور انعقاد موافقتنامههای وام و اعتبارات
• مدیریت صدور ضمانتنامههای بازپرداخت وامها و اعتبارات خارجی
• کمک و حمایت از سرمایه گذاری شرکتهای دولتی و خصوصی در خارج کشور
۳- خدمات حقوقی
واحدهای صنعتی کوچک علاوه بر نیاز به خدمات حقوقی سنتی از قبیل حقوق کیفری، حقوق کار و تامین اجتماعی، دعاوی داخلی، قراردادها، پیمانکاری، بیمه، مالیاتی، گمرکی و…، به خدمات حقوقی پیشرفته در
زمینههای جدیدتر همچون حقوق مالکیت فکری، ثبت اختراع، حقوق تکنولوزی، انتقال تکنولوژی، قراردادهای بینالمللی و دعاوی بینالمللی میباشند.
مرکز خدمات فناوری از طریق متخصصین و وکلای موسسات حقوقی معتبر و کارآمد، لیست کاملی از خدمات حقوقی را به شرکتهای متقاضی ارائه میدهد.
۳-۱ حقوق مالکیت فکری
• بررسی و شناسایی حقوق قابل حمایت مخترعین و نوآوران
• مشاوره در خصوص مشکلات مرتبط با انتشار و افشا ایدهها و نوآوریها
• بررسی قابلیت ثبت اختراعات و ارایه مشاوره تخصصی در خصوص تهیه متن فنی – حقوقی اختراع
• انجام مراحل ثبت اختراع در ایران و سایر کشورها
• ارایه خدمات مشاوره تخصصی در راهاندازی و اداره دفاتر مالکیت فکری در صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور
• تهیه تمامی مدارک حقوقی لازم برای ثبت اختراع در ایران و سایر کشورها شامل تعیین مالکیت قانونی و تنظیم وکالتنامه ثبت اختراع
• ارایه خدمات مشاورهای جهت انتخاب کشورها برای ثبت اختراع
• جستجوی علایم تجاری و مشاوره در خصوص انتخاب علایم تجاری و نحوه حفاظت از آنها
• ثبت علایم تجاری در ایران و در سطح بینالمللی و تمدید دوره اعتبار آنها
• ثبت نشانه های جغرافیایی و درخواست ابطال یا اصلاح آنها
۳-۲ حقوق انتقال تکنولوژی
• انجام بررسیهای حقوقی مقدماتی پیش از مذاکره برای احراز صلاحیت، هویت، اهلیت حقوقی و قابلیتهای طرف احتمالی قرارداد و ارائه گزارش تحلیلی
• تهیه و ارائه الگوی مناسب انتقال تکنولوژی با توجه به شرایط خاص هر پرونده
• تهیه و تنظیم اسناد توافقات اولیه و برنامههای عملکرد آتی ( MOU )
• بررسی اعتبار و اصالت حقوق مالکیت فکری موضوع انتقال تکنولوژی اعم از اختراع، دانش فنی، اسرار تجاری و سایر موارد
• خدمات مشاوره حقوقی، تنظیم، مذاکره، تهیه پیشنویس و وکالت دعاوی در زمینه انواع قراردادهای تکنولوژی از قبیل:
• انواع قراردادهای لیسانس
• قرارداد انتقال تکنولوژی تولید یک محصول خاص یا انتقال تکنولوژی یک فرایند تولید
• قراردادهای سرمایهگذاری مشترک صنعتی و تجاری – Joint Venture
• قراردادهای تحقیق و توسعه ( R&D )
• قراردادهای طراحی و خدمات مهندسی
• قراردادهای خدمات مدیریت، خدمات فنی و مشاوره فنی
• تنظیم قراردادهای فرعی ( Ancillary Contracts ) ملحق به قرارداد اصلی انتقال تکنولوژی
• تهیه چکلیستهای کنترل مفاد قرارداد و مراحل اجرایی پروژههای انتقال تکنولوژی
• تهیه و تنظیم قراردادهای نمونه و استاندارد (تیپ)
• نظارت حقوقی بر اجرای دقیق مفاد قرارداد، تهیه گزارش انجام تعهدات و انحرافات از اهداف قراردادی
• ترتیب عملیات فسخ، اقاله و خاتمه دادن به قراردادهای تکنولوژی
۳-۳ حقوق سرمایهگذاری خارجی
• ارایه مشاوره حقوقی برای بررسی موقعیتهای سرمایهگذاری، بررسی ریسکها و محدودیتها
• کمک در انتخاب اشکال و الگوهای مناسب سرمایهگذاری مستقیم و غیرمستقیم
• تهیه اسناد قراردادی برای پروژههای سرمایهگذاری
• اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح
• شرکت در مذاکرات قراردادی
• تهیه، اصلاح و بازبینی پیشنویس قراردادهای سرمایهگذاری و قراردادهای جانبی
• توصیه قراردادهای با امتیاز ویژه برای سرمایهگذاری
• حل و فصل اختلافات از طریق داوری در مراجع داوری ملی و بینالمللی
• ارایه مشاوره حقوقی در مورد سرمایهگذاری در مناطق آزاد تجاری و مناطق اقتصادی
• ثبت کلیه شعب و یا نمایندگیهای شرکتهای خارجی
• ثبت تغییرات در سهام، سهمالشرکه، سهامداران، شرکاء و غیره
• مشاوره حقوقی در زمینه تشکیل شرکتهای مشترک
۴- خدمات امکانسنجی و ارزشگذاری
امروزه مدیران اکثر شرکتهای ایرانی به تفکر در رابطه با حل مشکلات موجود مشغولند، درصورتی که دیروز میتوانستند با صرف اندکی وقت و هزینه و با اندیشهای بهتر از بروز مشکلات جلوگیری کنند. اگر خواهان استفاده بیشتر از فرصتها و پذیرش ریسک کمتری باشیم، لازم است که تغییرات را بهتر درک کنیم. کسانی که علت و سمت و سوی تغییرات را می فهمند، برای رسیدن به مقصود، انرژی کمتری مصرف می کنند و بهتر می توانند از این تغییرات در فعالیتهایشان بهره برداری کنند و به جای آن که در مقابل آن واکنش نشان دهند، آن را به
خدمت میگیرند. مدیران شرکتها بایستی آینده شرکت خود را تجسم کنند (حداقل اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تجاری خود را تعیین کنند)، سپس به چگونگی رسیدن به این آینده بیندیشند.
از جمله خدماتی که در این زمینه در مرکز خدمات فناوری قابل ارائه میباشد عبارتند از :
– مشاوره تهیه طرح تجاری ( BP )
– مشاوره امکانسنجی پروژهها
– مشاوره ارزشگذاری فناوری و شرکت
۵- خدمات برقراری ارتباطات بینالمللی و تعریف همکاریهای مشترک
۶- خدمات استفاده از شبکه آزمایشگاهی
امروزه آزمایشگاههای زیادی در سطح کشور در درون دانشگاهها، موسسات پژوهشی و شرکتهای تولیدی وجود دارند که از هریک بسته به حوزه تخصصی آن استفاده میشود، اما منبع اطلاعاتی جامع و بهروزی که اطلاعات تجهیزات و ظرفیتهای کلیه این آزمایشگاهها را داشته باشد، وجود ندارد. لذا موارد زیادی اتفاق میافتد که شرکتی به امکانات آزمایشگاهی خاصی نیاز دارد اما به علت بیاطلاعی از وجود این امکانات در داخل کشور، به کشورهای خارجی مراجعه میکند.
• دسترسی به بانک اطلاعاتی تجهیزات،خدمات وآزمایشگاههای عضوشبکه
• مشاوره درزمینه تجهیزات،آزمایشگاه و …
• معرفی آزمایشگاههای ایران
• معرفی مراکزآموزش نیروی متخصص
• معرفی آزمایشگاههای اکردیته کشور
• معرفی مراکز فروش وسایل آزمایشگاهی
• معرفی آزمایشگاههای مورد نیاز کشور
۷- خدمات اطلاعرسانی
اطلاعرسانی در مورد دستاوردها و تقاضاهای مربوط به فناوری و محصولات موجود در کشور از دو منظر حائز اهمیت است. در نگاه اول، اطلاعرسانی بعنوان یکی از ابزارهای اصلی و مهم در بازاریابی و توسعه بازار مدنظر است و در وهله دوم، امکان جستجوی فناوری و طرح نیازهای تکنولوژیک از طریق این سامانه فراهم است. خدماتی که از طریق پایگاه جامع اطلاعات مراکز خدمات فناوری ، قابل ارائه است، عبارتند از:
• معرفی آخرین دستاوردهای تکنولوژیک کشور از طریق سایت فنبازار ملی ایران
• طرح خلأها و نیازهایی که بخش صنعت در حوزه فناوری با آن مواجه است
• معرفی متخصصین و خبرگان صنعتی در حوزههای مختلف
• اطلاعرسانی در مورد محصولات از طریق بروزآوری و انتشار سالانه نمایشگاه مجازی دستاوردهای فناوری کشور در ابعاد گسترده ملی و بینالمللی
• ارائه آخرین دستاوردهای تکنولوژیک کشور در حوزههای تخصصی از طریق برگزاری دورهای نشستهای تبادل فناوری
• ایجاد فضا و زمینهسازی برای همکاری “محققین و صاحبان ایده” با “صنعت” از طریق برگزاری نشستهای تبادل فناوری
• معرفی فرصتهای همکاری با صاحبان سرمایه شامل بخش دولتی و نیز شرکتهای بزرگ دولتی و خصوصی کشور
۸- خدمات آموزشی
رقابتهای پیچیده، تغییرات جهشی و سرعت برق آسای پدیدهها در دورانی که با عناوینی همچون عصر اطلاعات، دوران مجازیسازی، دوره جهانیشدن و … نامیده شده است، همگی دست در دست هم زمینههایی را فراهم آوردهاند که در آن مدیران مجبور باشند برای غلبه بر دشواریها و چالشهای فراروی سازمانشان، خود را به حداکثر توانمندیها و ابزارها مجهز نمایند. توانمندیهایی که مدیران را در اتخاذ تصمیمات بهتر و ترسیم آیندهای بالنده اما واقعی برای سازمان تحت مدیریت خود یاری میرسانند.
در همین راستا مرکز خدمات فناوری دو دسته خدمات را ارائه میدهد:
در اختیار قرار دادن امکانات آموزشی ، سیستم ویدئو کنفرانس برای برقراری ارتباط تصویری مستقیم با اقصینقاط جهان، برای آن دسته از شرکتهایی که اقدام به برگزاری دورههای آموزشی برای پرسنل خود میکنند.
برگزاری دورههای آموزشی مدون در زمینههای مالکیت فکری، مدیریت عمومی، مدیریت بازرگانی، مدیریت فروش، مدیریت بازاریابی، تجارت بینالملل و … .
۹- خدمات انکوباتوری
یکی از مکانیسم هایی که برای بیش از دو دهه به منظور پرورش سازمانهای کوچک و کمک به رشد کارآفرینی در کشورهای توسعه یافته و اخیراً در حال توسعه به کار گرفته شده، پیاده سازی انکوباتورها است. کسب و کارهای جدید از شرکتهای نوپایی آغاز می شوند که خدمات و کالاهای جدیدی را به بازار رقابتی عرضه می کنند و با نام صنایع کوچک و متوسط شناخته می شوند. امروزه نقش صنایع کوچک و متوسط در رشد و توسعه کشورها در سراسر جهان شناخته شده است و در نتایج مطالعات، تحقیقات و گزارشهای رسانه های گوناگون بر آن تأکید می شود. از طرف دیگر، کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان، مبحثی است که در ارتباط تنگاتنگ با صنایع کوچک و متوسط مطرح می شود. ارتباط کارآفرینی با صنایع کوچک و متوسط، مسائل دیگری مانند توسعه و اشتغال زایی را تحت الشعاع قرار می دهد، صنایع کوچک و متوسط در سلامت اقتصادی هر کشوری نقش حیاتی ایفا کرده و حمایت از آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است .
هر انکوباتور متشکل از چند واحد تجاری کوچک (عمدتاً بین ۱۰ تا ۵۰ واحد) است که این واحدها:
– به طور معمول از یک فضای مشترک استفاده می کنند؛
– خدمات و امکانات ارائه شده با اجاره بهای اندک و قابل تغییر در اختیار کارآفرینان قرار می گیرند؛
– سرویس مشاوره ای و آموزشی کامل و در محل به صورت رایگان و با هزینه بسیار اندک در اختیار آنهاست؛
– فضای کلی انکوباتورها بر تحقیق، نوآوری و افزایش قدرت رقابت در صنایع تکیه دارد؛
– انکوباتورها مشوق شکل گیری و تجاری کردن ایده های خلاق و نوآور هستند؛
– بخشهای دولتی (دانشگاهی و صنعتی) و خصوصی در ساماندهی و مدیریت انکوباتورها حضور دارند