رییس مرکز فن بازار ملی ایران در نخستین نشست شورای هماهنگی فن بازارهای استان از بدست آوردن جایگاه دوم در فن بازار های کل کشور در سال جاری توسط استان کرمان خبرداد و از تلاش های مجید غفاری مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان تقدیر کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان مجید غفاری مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان ضمن خوشامد گویی با اشاره به جایگاه مناسب فن بازار استان در کشور گفت: در سال های گذشته تلاش های بسیار خوبی در این حوزه توسط این شرکت انجام پذیرفت که به نظر ما کافی به نظر نمی رسید.
وی در ادامه افزود: با برسی های صورت گرفته در سال جاری و حمایت های شرکت کارگزار ما توانست نواقص پیشامده را برطرف و با پیگیری ها صورت گرفته بتوانیم خدمات مناسبی به صنایع مختلف ارایه دهیم . که در این بین یکی از طرح های پیگیری شده به تجاری سازی رسید که این میتواند نقطه امیدی برای ادامه راه و همچنین الگویی برای سایر واحد های صنعتی باشد.
ایشان در ادامه افزود: برنامه ما حرکت به جلو همراه با ترغیب صنعت به همکاری با صاحبین ایده است که انشاالله در آینده اتفاقات خوبی در استان خواهد افتاد.

معاون نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور گفت: شکل گیری انقلاب اسلامی ما برای عبور از شرایط وابستگی خارجی و اتکا بر توان خودمان بود.
دکتر علیرضا دلیری در ادامه افزود : خوشبختانه تاکنون پیشرفت های خوبی داشته ایم هرچند که در برخی مسیرها سعی و خطاهایی داشته ایم اما باید آنها را اصلاح کنیم و قاعدتا وقتی اتکا بر تولید و فکر داخلی را مد نظرداشته باشیم قطعا باید پایه علم و دانش داشته باشد.
دلیری بیان کرد: ما بستر خوب نیروی انسانی را در کشور داریم و دیگران حتی بهتر از ما بر این امر اذعان می کنند بطوریکه در فضایی که اخیرا آمریکا تصمیم گرفته است نارضایتی از این تصمیم در مورد عدم حضور نیروهای ایرانی نشان می دهد که پتانسیل ما دراین زمینه غنی است اما خودمان شاید چندان به آن توجه نکرده ایم.
معاون نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما در منطقه در زمینه تولید علم جایگاه اول را دارا هستیم اما در زمینه تبدیل علم به محصول ضعف داشته ایم و خلاء هایی وجود دارد که همین مساله موجب شده است دیگران از این مشکل ما استفاده کنند.
وی تصریح کرد: اگر بستر فراهم شود افراد برجسته ما از کشور خارج نمی شوند درحالیکه نیت آنها پشت کردن به کشور نبوده بلکه یافتن جایی برای عملی کرده ایده خودشان بوده است، ضمن اینکه در بررسی های ما مشخص شد که ما در حین آموزش چندان توجهی به فعالیت های دانشجو جهت ارائه به اساتید صنعت نداشته ایم یعنی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت و کسب تجربه موفق عمل نشده است.
دلیری افزود: همچنین در حین تحصیل ایده پردازی صورت نگرفته یعنی استعدادهای دانشجویان شکوفا نشده است بنابراین ضمن یک تغییر نگرش، دانشگاهی موفق است که تعامل خوبی با صنعت داشته باشد و خروجی کار این باشد که استادی دارای تجربه خوب در کنار تئوری های مفید داشته باشیم.
وی سپس اظهار کرد: اگر استاد دانشگاه با صنعت کار نکرده و تجربه نداشته باشد نمی تواند در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه به خوبی تدریس کند ضمن اینکه در همه جای دنیا اساتید اقتصادی خود از افراد موفق عرصه اقتصاد و تجارت محسوب می شوند.
وی ادامه داد: امروز نمی توان در مقابل سرعت تکنولوژی ترمز کنیم، بلکه باید به ایده و فکرهای جوان و نو اعتماد کنیم چراکه همین جوانان بزرگ ترین طرح ها و تحولات اقتصادی کشور را رقم زده اند و ریسک پذیر هستند.
دلیری گفت: استان کرمان هم بسیار غنی است و شرکت های بزرگ اقتصادی در کشور دارد اما خیلی از این شرکت ها در بستر فعالیت های سنتی کار و خام فروشی می کنند که باید کمک کنیم از خام فروشی خارج شوند و اجازه دهند جوانان فکرهای خود را ارائه کنند.
وی اظهار کرد: در استان کرمان و کشور ایده زیاد است، نخبگان استان کرمان نیز قوی و بنیاد نخبگان استان جز پنج بنیاد برتر کشور است و وقتی که افرادی قوی و ایده های برتر داریم به همت نیاز داریم تا بتوانیم گام های بلندی برداریم.
دلیری خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور مرکز فن بازار و انیمال فار(مزرعه حیوانات) و تولید حیوانات آزمایشگاهی در استان کرمان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شده است.

در ادامه جلسه رییس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد محصولات مرتبط با فناوری های نوین نمی توانند به بازار برسند.
وی افزود: اگر همه محصولات هم به سمت دانش بنیانی حرکت کنند باید نهادهایی وجود داشته باشد تا بازار این محصولات را پیدا کنند بنابراین نقش فن بازار اتصال تولید کنندگان محصولات دانش بنیان به بازار می باشد.
قنبرپور بیان کرد: ماموریت های فن بازار عبارتند از توسعه شبکه و زیر ساخت ها و همچنین عملیات تجاری و فناوری، اکنون ۸۵۰۰ محصول در پرتال فن بازار وجود دارد.
رییس فن بازار ملی ایران گفت: فن بازارهای منطقه ای در استان ها با همکاری پارک های علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و شهرک های صنعتی ایجاد شده اند ضمن اینکه کارگزار خصوصی برای اقدامات عملیاتی گام برمی دارد.
سرمایه گذاری در زمینه محصولات دانش بنیان ضعیف است
“اسماعیلی” کارگزار فن بازار کرمان نیز در این نشست با اشاره به چشم انداز و اهداف فن بازار اظهار کرد: این اهداف عبارتند از؛ شناسایی شرکت های توانمند و دانش بنیان داخلی، مشاوره امور تجاری سازی و مبادلات فناوری، گسترش بازار و معرفی محصولات صنایع کوچک و متوسط، شناسایی ایده های نو و دانش بنیان و کمک در جذب سرمایه و برگزاری دوره های آموزشی و کاربردی.
وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ طرح ارزیابی و کارشناسی شده در فن بازار کرمان ثبت شده است که قابلیت سرمایه گذاری دارد ولی عموما با توجه به نوسانات کشور ما سرمایه گذاری در این زمینه ضعیف بوده است و تنها یک طرح را توانستیم به میزان ۶۰۰ میلیون تومان به عرصه سرمایه گذاری وارد کنیم.
اسماعیلی بیان کرد: در مجوع طی سال های ۹۳ تا ۹۵ به تعداد ۱۶۶ طرح مشاوره تخصصی به افراد داده شده است.
وی با اشاره به برنامه های آتی فن بازار کرمان افزود: برگزاری جشنواره فناوری های استان، راه اندازی نمایشگاه دائمی کالا در مرکز کسب و کار، مدیریت رفع عارضه های صنایع با مشارکت بنیاد نخبگان و متخصصین دانشگاه از جمله این برنامه ها می باشد.
کارگزار فن بازار کرمان خاطرنشان کرد: امیدوارم مدل سنتی فعالیت را کنار گذاشته و روش های نوین را بپذیریم ضمن اینکه انتظار می رود حاصل این جلسه به تهیه یکسری سبد برای نخبگان شود تا بتوانند طرح خود را به فن بازار معرفی کنند. در ادامه این نشست معاون پارک علم و فناوری پردیس تهران گفت: تاکنون ۱۶ فن بازار استانی و منطقه ای راه اندازی شده و چند فن بازار دیگر نیز در حال راه اندازی است.
حسین صابری با اشاره به اینکه چهار فن بازارا استانی نیز ظرف چند ماه آینده راه اندازی می شود افزود: تلاش می کنیم تا سال ۹۷ کل استان های کشور فن بازار منطقه ای داشته باشند و اگر کسی طرحی دارد که توان عملی کردن آن را ندارد به شبکه فن بازار متصل شود چراکه تبدیل ایده به محصول و سپس به ثروت خیلی بیان شده است اما این موضوع به ساز و کار نیاز دارد.
صابری بیان کرد: نهادهای دولتی و دستگاه ها تنها  بستر ساز این فعالیت ها هستند و تلاش ما این است که مردم را به عرصه کسب و کار دانش بنیان وارد کنیم و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری تا کسب و کار دانش بنیان مردمی نشود تولید ثروت نخواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *