مرکز مبادلات فناوری ایران و کره جنوبی (IKTEC)
تاریخچه
کشور کره جنوبی به عنوان کشوری که علیرغم مواجهه با جنگ و وضع اقتصادی نامطلوب توانسته در یک بازه زمانی کوتاه به رشد اقتصادی چشمگیر دست یابد. کسب رتبه برتر در نوآوری و دستیابی به رشد اقتصادی بالا و توجه ویژه به توسعه صنایع کوچک و متوسط در دهه اخیر در این کشور از یک سو و روابط دیرینه آن با جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر سبب شده است به عنوان الگوی جهش اقتصادی انتخاب گردد. بعد از توافق ۵+۱ و توافق برجام و بعد از سفر رییس جمهور کره جنوبی به ایران اهداف مشخصی در روابط ایران و کره تعیین شد. مهمترین آنها افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۱۷ میلیارد دلار است. در این راستا سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به عنوان متولی صنایع کوچک و متوسط کشور تلاش کرد تا بتواند زمینه همکاری دو طرف را به ویژه در حوزه توسعه صنایع کوچک و متوسط گسترش دهد. در اسفندماه سال ۱۳۹۴ تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و سازمان صنایع کوچک و متوسط کره جنوبی (SMBA) منعقد گردید.
بر اساس یکی از بندهای تفاهم نامه همکاری، برنامه توسعه فناوری صنایع کوچک و متوسط کلید خورد و به دنبال آن دوره تربیت مشاوران توسعه فناوری ایران به مدت یک هفته در فروردین ماه ۱۳۹۵ در تهران و با مربی کره‌ای برگزار گردید و ۵۰ مشاور توسعه فناوری در سراسر کشور آموزش دیدند. در شهریورماه سال ۱۳۹۵ با حضور معاون محترم وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و رئیس سازمان صنایع کوچک و متوسط کره جنوبی مرکز مبادله فناوری ایران و کره جنوبی افتتاح گردید. با آغاز بکار این مرکز، مبادله فناوری و تقویت همکاری های صنایع کوچک و متوسط دو کشور از طریق این مرکز انجام خواهد شد.
معرفی
مرکز مبادله فناوری مشترک ایران و کره نهادی است جهت توسعه همکاری فعالان اقتصادی دو کشور در راستای هم افزایی ناشی از اشتراک فناوری، نوآوری و سرمایه گذاری های مشترک جهت توسعه اهداف اقتصادی و تجاری فی مابین .
اهداف
از آنجا که هدف نهایی فعالیت‌های مشترک هم افزا در حوزه اقتصاد، افزایش رقابت پذیری در بازارهای بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای می باشد، لذا دسترسی به منابع موثرتر تولید ارزش و همکاری مشترک در استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود، امری بدیهی و حیاتی است و از آنجا که فناوری و نوآوری دو عامل حیاتی برای پویایی و توسعه هرچه موثرتر فعالیت‌های اقتصادی و افزایش بهره‌وری سرمایه گذاری فعالان اقتصادی می باشند، لذا مراکز انتقال فناوری نظیرIKTEC میتوانند به عنوان مراکز همگرا کننده و متمرکز کننده ایده‌های نوین و فناوری‌های مورد نیاز جهت تولید و ارایه خدمات متمایز و رقابت‌پذیر در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی بسیار موثر باشند.
لذا اهداف اصلی IKTEC به شرح زیر تعریف میگردد:
• ایجاد همگرایی و هم افزایی فعالیت‌های اقتصادی مشترک ایران و کره و توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک
• توسعه بازارهای ملی و فراملی فعالان اقتصادی دو کشور مبتنی بر فعالیت‌های اقتصادی دارای ارزش افزوده بیشتر (مبتنی بر فناوری‌های نوین و نوآوری)
فعالیتهای اصلی
• شناسایی و مستندسازی نیازهای فناورانه که در داخل کشور قابل تأمین نمی باشد و ارسال به طرف کره‌ای و انجام هماهنگی و ارائه حمایتهای لازم جهت برگزاری جلسات رودرو بین متقاضی و عرضه کننده فناوری و پیگیری تا مبادله کامل فناوری.
• تجمیع ایده ها و فناوریهای نوین جهت توانمندسازی فعالان اقتصادی در راستای بکارگیری موثرتر سرمایه ها و فعالیتهای تولیدی، صنعتی و خدماتی
• معرفی فعالیتهای اقتصادی دارای توجیه برای ترغیب سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایران جهت ورود به کسب و کارهای پیشرفته و مبتنی بر فناوریهای برتر
• معرفی فرصتها و مزیتهای دارای توجیه برای ترغیب سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کره جهت سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک با فعالان اقصادی ایرانی (به دلیل دسترسی به منابع ارزان انرژی، مواد اولیه، نیروی انسانی، بازار داخلی ایران و بازار منطقه ای غرب آسیا و …)
• ارایه مشاوره به طرفین (ایرانی و کره ای) در راستای ارتقای فعالیتهای اقتصادی خود مبتنی بر همکاریهای فی مابین
ارایه حمایتها و تسهیلات (توسط هر دو دولت ایران و کره) جهت ترغیب فعالیتهای مشترک هم افزا
جهت کسب اطلاعات بیشتر و تماس با مرکز مبادله فناوری ایران و کره جنوبی به وب سایت http://www.iktec.ir مراجعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *