SPX یا پیمانکاری فرعی صنعتی چیست؟
پیمانکاری فرعی صنعتی (Subcontracting and Partnership Exchange) و برون سپاری از راههای مدرن و موثر سازمانی، نوعی تولید صنعتی از طریق همکاری واحدهای تولیدی مکمل مختلف است که در این حالت یک پیمانکار اصلی همراه با عرضه کنندگان پیمانکاران فرعی متعدد وجود دارند. این مفهوم در برگیرنده یک توافق بین دو گروه یعنی پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی می باشد.
پیمانکار اصلی پذیرای واگذاری تولید قطعات،اجزاء قابل مونتاژ فرعی و یا بخشی از خدمات مورد نیاز محصول نهایی به یک یا چند بنگاه تولیدی می شود. پیمانکار فرعی براساس مشخصات فنی فراهم شده توسط پیمانکار اصلی، کار را اجرا مینماید.
شکلهای اصلی پیمانکاری فرعی چیست؟
SPX اصولاً مبتنی بر دو بستر اصلی است:
۱- پیمانکاری فرعی مبتنی بر ظرفیت تولید
۲-پیمانکاری فرعی مبتنی بر تخصص
پیمانکاران اصلی چه کسانی هستند؟
پیمانکاران اصلی به طور کلی، صنایع بزرگ درگیر تولید صنعتی هستند که محتاج حجم قابل توجهی از قطعات و اجزا برای مونتاژ نهایی می باشند. تمامی این قطعات و اجزا در محل واحد تولیدی به جهت دلایل اقتصادی و یا تخصصی بر حسب ضرورت و به شیوه کامل کردن تولید نمی شوند، لذا SPX می تواند در بخشهای مختلف یک فعالیت تولیدی وجود داشته باشد این امر در بخش مهندسی در صنایعی مانند خودرو، راه آهن ، علوم هوایی، لوازم خانگی الکتریکی، ریخته گری، آهنگری و … بارزتر است.
پیمانکاران فرعی چه کسانی هستند؟
پیمانکاران فرعی به طور کلی کارگاههای کوچک و متوسطی هستند که در عملیات و فرآیندهای معینی تخصص یافته و قادرند کالاهای با کیفیت منطبق با مشخصات پیمانکار اصلی را تامین مایند که همزمان برخوردار از مزیتهای اقتصادی می باشند. بعضی از واحدهای بزرگ نیز ظرفیت مازادی دارند که موجب می شود به عنوان پیمانکار فرعی عمل نمایند.
چگونه و در چه شرایطی یک SPX تاسیس میشود؟
SPX در مرحله اول سازمانی مستقل و غیر انتفاعی متعلق به تولید کنندگان است، اما از سوی مراجع مسئول دولتی و سازمانهای حرفه ای حمایت و پشتیبانی میشود. تجربه حاکی از آن است که SPX هایی که در وزارتخانه صنایع و سازمانهای عمومی ایجاد شده اند توسط دولت یک قطبی شده، از خاستگاه صنعتی خویش جدا افتاده و محکوم به نابودی اند. روش میزبانی SPX در یک وزارتخانه و یا سازمان عمومی می بایستی صرفاً به عنوان یک وضعیت گذرا در حالت نوپا و قبل از آنکه به بخش خصوصی انتقال یابد تلقی شده و ترجیحاً بر مبنای خودگردانی باشد.

مشتریان و مصرف کنندگان نهایی SPX چه کسانی هستند؟
هر SPX طیف وسیعی از خدمات را برای پیمانکاران کوچک و متوسط صنعتی و عرضه کنندگان در کشورهای ذیربط مهیا مینماید.
خدمات SPX ها چیست؟
• اطلاع رسانی: به طور مثال اطلاع رسانی فنی مرتبط با صنایع کوچک و متوسطی که توانمندی کارکردی بعنوان پیمانکاران فرعی، تامین کنندگان یا شرکای پیمانی اصلی داخلی و خارجی را دارند.
• واسطه گری تبادل اطلاعات: مربوط به عرضه و یا تقاضای محصولات یا ملزومات حاصل از پیمانکاری فرعی، اطلاعات مربوط به دانش کار، حق امتیازها، تشریک مساعی فنی، فرصتها و رویه های برقراری پیمانهای مشارکتی.
• خدمات تبلیغی و ترویجی: به طور مثال سازماندهی گردهمایی کسب و کار،مدیران تدارکات از گروهها صنعتی، داخلی و خارجی، سازماندهی حضور دسته جمعی در نمایشگاه صنعتی بخش های مرتبط، تهیه و توزیع اقلام تبلیغی از جمله سایتهای اینترنتی
گامهای لازم جهت تاسیس یک SPX توسط یونیدو
• مهارت آفرینی تخصصی کوتاه مدت در تمامی جنبه های مرتبط با SPX (نهاده سازی، عملیاتی، راهبری، نرم افزار، ممیزی بنگاهها، بازاریابی، نمایشگاهها، امور حقوقی و…)
• آموزشهای تخصصی حین کار
• بکارگیری بسته کامل متدولوزی و برنامه های یونیدو
• مشارکت در نمایشگاه های بین المللی و گردهمایی کسب و کار
• شبکه سازی با سایر SPX ها و کارگزاران پشتیبانی صنعتی
برگرفته از کتاب: آشنایی با مفاهیم نظام مبادلات پیمانکاری فرعی صنعتی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران به وب سایت http://ispx.ir مراجعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *