زینب عبدی: گردهمایی مشاوران امور بانوان شهرک‌های صنعتی سراسر کشور، روز گذشته در استان قم برگزار شد. در این نشست نژادی، معاون امور زنان نهاد ریاست جمهوری، سهیلا جلودارزاده مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و فرهمندپور، مدیرکل بانوان وزارت کشور حضور داشتند.

پریچهر سلطانی، مشاور امور بانوان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در نشست تخصصی مشاوران بانوان شهرک‌های صنعتی با اشاره به رکوردداری استان اصفهان، کرمان و خراسان رضوی در کارآفرینی بانوان، اظهار کرد: سهم بانوان در فعالیت‌های اقتصادی باید به ۳۰ درصد برسد. اکنون زنان کارآفرین سهم ۲۵ درصدی در صنایع غذایی و آشامیدنی در شهرک‌های صنعتی کشور دارند. همچنین سهم ۱۸ درصدی در صنایع شیمیایی، ۱۳ درصدی در صنایع فلزی، ۱۲ درصدی در برق و الکترونیک، ۱۱ درصدی در خدماتی، ۸ درصدی در سلولزی، ۷ درصدی در نساجی و ۴ درصدی در صنایع کانی‌های غیر فلزی دارند. وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های دولت برای سهم ۳۰ درصدی زنان در حوزه مدیریت ادامه داد: شناسایی کردن و کمک رساندن به ارتقای جایگاه زنان کارآفرین، برنامه‌ریزی و ساماندهی جایگاه بانوان در فعالیت‌های اقتصادی، شناسایی و تعیین سهم زنان در ایجاد ۱۳۶ هزار شغل صنعتی، مطالعه و ارائه راهکارها و تدوین سند راهبردی ارتقای حضور بانوان کارآفرین در شهرک‌های صنعتی در دستور کار این نشست تخصصی و گردهمایی مشاوران امور بانوان است.سلطانی خطاب به مشاوران امور بانوان تاکید کرد: تغییر اقلیم در کشور شروع شده است و این وظیفه شماست که برنامه‌ریزی در راستای تغییر اقلیم را برای فعالان صنعتی و اقتصادی با تسلط بر بسته‌های حمایتی و تسهیلات موجود ارائه دهید. مشاور امور بانوان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: مشاوران امور بانوان باید در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر اقتصا مقاومتی، تولید و اشتغال برنامه‌ریزی و تلاش کنند و برای انجام وظایف خود با مدیران کل استانداری‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشند.سلطانی همچنین با تاکید بر حرکت به سوی خانواده پایدار و کارا اظهار کرد: با مدیریت مصرف در خانه‌ها می‌توان در توسعه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی نقش‌آفرینی کرد.
استفاده از هوش و ظرفیت بانوان در توسعه اقتصاد
امیر طیبی‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در این گردهمایی اظهار کرد: بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند اما حضور آنها در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی تا کنون چشمگیر نبوده است اما با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، سهم بانوان در فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در حال افزایش است. طیبی‌نژاد ادامه داد: هرچند مسئولیت بانوان، تربیت نسل آینده است اما نباید از هوش و ذکاوت آنها در توسعه اقتصادی کشور غافل شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با تاکید بر اینکه اشتغال، از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور است گفت: استفاده از ظرفیت‌ها و رسیدن به راهکارهای مناسب همراه با ایجاد بستر مناسب برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی بانوان بر عهده مشاوران امور بانوان در شرکت شهرک‌های صنعتی است.
مساوات در اشتغالزایی بانوان
مدیرکل امور بانوان وزارت کشور گفت: در بخش اشتغالزایی، تساوی بین بانوان و آقایان وجود ندارد. اگر چه نرخ مشارکت بانوان در کشور پایین است اما برای بانوانی که به میدان آمده‌اند شرایط ویژه‌ای را فراهم کرده‌ایم.فهیمه فرهمندپور در نشست تخصصی مشاوران بانوان شرکت شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به اشتغال و حضور تاثیرگذار بانوان در بخش اقتصاد، اظهار کرد: ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را بانوان تشکیل می‌دهند که ۲۵ درصد در بخش غیر رسمی کشور مشغول فعالیت هستند. فرهمندپور با اشاره به اینکه بانوان قابلیت و انگیزه مناسبی نسبت افزود: ۵۰ در صد از زنان کشور تحصیلات دانشگاهی دارند اما با وجود نرخ بیکاری بالا، این آمار کمی نگران‌کننده است.مدیرکل امور بانوان وزارت کشور با بیان اینکه به طور جدی از سال ۹۳ طرح‌های اقتصادی را برای حضور بانوان در این عرصه مهیا کردیم، گفت: اگر روزی معضل حضور بانوان در اقتصاد به طور کامل حل شود مشکلات فرهنگی و اجتماعی آنها نیز رفع خواهد شد. فرهمندپور بیان کرد: راه‌اندازی مرکز رشد و شتابدهی کسب و کار می‌تواند زیر نظر ستاد اقتصاد مقاومتی استان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی انجام شود و برخی از این مشکلات را برطرف کند. فرهمندپور با اشاره به اینکه ماموریت اصلی فعال‌سازی بانوان در بخش اقتصادی است، عنوان کرد: بیش از ۱۹۰۳ نفر تاکنون آموزش دیده‌اند که این آمار بسیار چشمگیر است، البته یک بخش اقتصاد مربوط به حضور زنان و بخش دوم متقاعد کردن مدیران مرد است. وی تصریح کرد: در بخش اشتغالزایی، تساوی بین بانوان و آقایان وجود ندارد. اگر چه نرخ مشارکت بانوان در کشور پایین است اما برای آن بانوانی که به میدان آمده‌اند شرایط ویژه‌ای را فراهم کرده‌ایم.
اداره ۲ واحد صنعتی قم از سوی یک بانو
رضا سیار، فرماندار قم در ادامه این نشست تخصصی با بیان اینکه بانوان بسیاری، روزانه به فرمانداری مراجعه می‌کنند که در معیشت زندگی خود درمانده‌اند، تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار خانواده زیر پوشش سازمان‌های حمایتی هستند. هم اکنون تولیدات خانگی انجام می‌شود که ارزان‌تر از کارخانه است. وی گفت: با وجود حضور افراد افراطی در برخی اداره‌ها، آنها اهمیت حضور بانوان را متوجه شده‌اند اما در بخش اقتصاد هنوز نگاه نامهربانانه وجود دارد. سیار اظهار کرد: عامل توفیق مردان در اجتماع، خانواده است اما ظرفیت بی‌بدیل در جامعه از نظر تخصص و توانمندی در بخش بانوان قرار دارد. فرماندار قم گفت: پس از تغییر و تحولی که در جامعه اتفاق افتاد، نقش بانوان چه در بخش کشاورزی روستا و چه کارکردهای اجتماع بسیار تاثیرگذار است. سیار با اشاره به آسیب‌ها و معضلاتی که در قم وجود دارد، عنوان کرد: بالاترین نرخ مهاجرت بعد از استان البرز در قم اتفاق می‌افتد و بیش از ۱۴۰ هزار دانش‌آموز افغانی در قم حضور دارند.
مد و لباس ایرانی- اسلامی در اولویت
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاون امور زنان نهاد ریاست جمهوری گفت: بحث مد و لباس ایرانی –اسلامی در دستور کار قرار دارد و این موضوع جزو اقتصاد مقاومتی است چراکه از مردم از تولیدات داخلی استفاده خواهند کرد. اطهره نژادی در ادامه نشست تخصصی مشاوران بانوان شرکت شهرک‌های صنعتی کشور اظهار کرد: براساس تجربه‌ای که در امور زنان داریم، بازاریابی و بازاررسانی، یک فرآیند است و نکته روز دنیا بازاریابی اجتماعی است. معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاون امور زنان نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که جامعه شنوای مطالبات مردم باشد و باید با نگاه خلاقانه کارهایی را انجام دهید. وی افزود: بازاریابی دیجیتال، امروزه در دنیا بسیار پیشرفت کرده و در کشور نیز با استفاده از این موضوع می‌توانید بازار را در دست بگیرید و واسطه‌گری را حذف کنید. نژادی عنوان کرد: بحث مد و لباس ایرانی–اسلامی در دستور کار قرار دارد و این موضوع جزو اقتصاد مقاومتی است چراکه مردم از تولیدات داخلی استفاده خواهند کرد.
به گفته وی، دوره‌های مدیریتی را ایجاد خواهیم کرد تا بانوان در بخش اشتغالزایی مشکلی نداشته باشند. موضوع انتقال تجربه، امروزه در جامعه بسیار مهم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *