وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تاسیس میز ویژه رسیدگی به مشکلات زنان کارآفرین در معاونت برنامه‌ریزی وزارتخانه خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری صنایع ایران، محمد شریعتمداری در گردهمایی و هم‌اندیشی زنان کارافرین کشور که با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور و نمایندگانی ازبخش خصوصی برگزار شد به عمده موانع کارآفرینی زنان اشاره کرد و افزود:
از جمله این موانع، فعالیت زنان در بخش‌های سنتی و غیر رسمی است در حالی که در زمینه‌های نوین صنعتی، اقتصادی و تجاری فعالیت کمتری دارند.
به گفته این مقام مسئول، بررسی‌ها نشان داده ۳۰ درصد زنان غیر کشاورز در جهان در بخش‌های سنتی خویش کارفرما هستند و به ویژه در خرده‌فروشی و فعالیت‌های تولیدی کم فعالیت می‌کنند که بیشترین آنها در آفریقا با ۶۳ درصد فعالیت حضور دارند.

*** موانع قانونی و مقرراتی مانع اصلی زنان کارآفرین
شریعتمداری تاکید کرد: کمبود تامین مالی برای زنان که به مراتب کمتر از مردان است، معضلی است که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد. وی موانع قانونی و مقرراتی را دیگر مانع اصلی کارآفرینی زنان برشمرد و گفت: یک مطالعه در بانک جهانی نشان داده در بین ۱۴۱ کشور مورد مطالعه فقط ۳۱ کشور از حقوق مساوی زنان و مردان در عرصه کارآفرینی برخوردار بودند.
وزیر صنعت، معدن وتجارت توصیه کرد: صندوق حمایت از صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اولویت زنان کارآفرین به فعالیت خود ادامه دهد.
وی در ادامه یادآور شد: زنان ایرانی همواره در همه ادوار از انقلاب، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی پیشتاز بوده‌اند و امروز در شرایط خطیر و خاص کنونی نیز حضور پررنگی در فعالیتهای اقتصادی دارند که نشان از روحیه مقاوم و نستوه آنان در همه شرایط سخت کشور دارد.
وی بیان داشت: یکی از معیارهای اصلی توسعه یافتگی در جهان نقش و اثر زنان کارآفرین در اقتصاد‌ها است، اما باوجود رقم روند رو به رشد کارآفرینی زنان در سطح جهان و ایران هنوز فاصله بسیار زیادی با آنچه که باید باشد وجود دارد.

*** یک دهم درآمد جهان متعلق به زنان کارآفرین است
شریعتمداری اظهار داشت: حدود یک دهم درآمد جهان متعلق به زنان کارآفرین است و یک صدم مالکیت اموال و دارایی‌های جهان در اختیار زنان قرار دارد که حاکی از بی عدالتی‌های موجود است.
وی گفت: پیش از انقلاب فقط ۳۰ درصد زنان کشور در عرصه دانشگاهی و آموزش عالی حضور داشتند اما امروز زنان کشورمان با سهم بیش از ۵۰ درصدی در اشغال صندلی‌های دانشگاه، نشان از حرکت رو به جلوی این قشر دارد.
این مقام مسوول در ادامه با اشاره وضعیت اقتصادی کشور و تشریح سیاست‌های حمایتی دولت از بخش صنعت گفت: در شرایط فعلی ممکن است در برخی واحدهای صنعتی که از ساختار مالی و فناورانه خوبی برخوردار نیستند، ریزش داشته باشیم اما باید این ریزش ها را به حداقل برسانیم.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم واحدهای موجود و رو پایمان را سرپا نگه داریم.
شریعتمداری در پاسخ به برخی مشکلات عنوان شده از سوی زنان کارآفرین یادآور شد: امروز واحدهای کوچک حتی با داشتن معوقه و چک برگشتی می توانند از منابع بانکی استفاده کنند.

*** ابتکار خواستار تشکیل کارگروهی برای رفع چالش زنان شاغل در عرصه صنعت شد
وی تاکید کرد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای فعالیت واحدهای کوچک متوسط و معادن کوچک در بخش‌های با جمعیت کمتر از ده هزار نفر و با نرخ سود کمتر از ۴ درصد اتفاق افتاده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یاد آور شد: در طرح رونق تولید مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص یافته است.
وی یادآور شد: امروز همه دنیا برای حرکت زنان به سمت کارآفرینی گام‌های خوبی برداشته اند، اما ما در این زمینه کمی عقب هستیم و به جز ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه، قوانین پایه محکمی برای افزایش حضور بانوان در عرصه فعالیت‌ها نداریم.
گفتنی است در این نشست معصومه ابتکار معاون رییس جمهور نیز ضمن تشریح دغدغه‌های زنان کارآفرین خواستار تشکیل کارگروهی برای رفع چالش زنان شاغل در عرصه صنعت شد و راهکارهایی جهت برون رفت از وضعیت موجود پیشنهاد داد.
به گزارش خبرگزاری صنایع، درگردهمایی و هم‌اندیشی زنان کارآفرین کشور که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور و تعدادی از زنان کار آفرین, بازرگان و تولیدکنندگان به نمایندگی از بخش خصوصی برگزار شد، به بیان دغدغه‌های زنان کارآفرین در زمینه‌های مختلف از جمله مشکلات تولید, نحوه همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان، مشکلات صادرات و نحوه تعامل صادرکنندگان با اتاق بازرگانی و نیز چالش‌های تامین و جا‌به‌جایی ارز در حین صادرات و اثر تحریم‌ها بر شرایط فعلی کارآفرینی پرداخته شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *