مهمترین فرصت ها و قابلیت های بخش صنعت و معدن استان کرمان

 

  صنعت:

  صنایع استان کرمان به دو دسته صنایع دستی و ماشینی تقسیم می شوند. صنایع دستی شامل شال، پته و ترمه است که به غیر از پته دوزی باقی از رونق سابق برخوردار نیستند. صنایع دستی کارگاهی چون: قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و خورجین بافی از صنایع رایج این استان به شمار می رود. صنایع ماشینی استان به سه دسته کارگاهی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند که از این صنایع می توان سیمان، ذغال سنگ و مس که معروفیت جهانی دارد را نام برد.

  در بخش صنعت ، به جز کارخانجات بزرگ خودرو سازی کرمان ، مس شهید باهنر ، لاستیک بارز و …. که هزاران نفر شاغل را در خود جای داده است ، انواع کارخانجات و واحد های تولیدی نظیر : صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ، تولید منسوجات ، کارخانجات تولیدی پوشاک ، محصولات چوبی ، محصولات کاغذی ، محصولات شیمیائی ،پلاستیکی ، محصولات کانی غیر فلزی ، تولید فلزات اساسی ، تولید ماشین آلات تولید مولد برق ، تولید رادیو و تلویزیون تولید وسایل نقلیه موتوری ،تریلر و نیم تریلر و … در استان کرمان فعال هستند .

 علاوه بر این ۳۱۳ شرکت تعاونی فرش دستباف با بیش از۱۷۰۰۰ نفر عضو و سرمایه ای معادل ( ۱،۹۶۴،۶۹۵ میلیون ریال ) بخش دیگری از وضعیت اشتغال استان را نشان می دهد . وجود اراضی مناسب برای راه اندازی واحد های بزرگ و کوچک ، در شهرک های صنعتی و چه در مناطق آزاد و اراضی خصوصی ، همراه با امکانات دیگری چون برق و انرژی و مساعدت مسئولین برای عرضه ی هر چه سریعتر پروانه و جواز مربوطه همه و همه بیانگر این واقعیت است که استان کرمان نه فقط بهشت معدن کاران به شمار می رود بلکه می تواند لکه می تواند برای صاحبان صنایع نیز بهشت دیگری باشد.

 از نظر اقتصادی منطقه ویژه و آزاد تجاری سیرجان اهمیت استان کرمان را افزایش داده است. این منطقه به عنوان یک قطب اقتصادی ویژه بر بستر مزیت های باراندازی، در ساختار اقتصادی استان کرمان نقش و موقعیت قابل توجهی را احراز کرده است و در آینده نیز بر اهمیت این جایگاه اقتصادی افزوده خواهد شد. در واقع شهرستان سیرجان محل اتصال کلیه محورهای ترانزیتی و حمل و نقل کالا از جنوب به شمال، خاور و باختر ایران و سایر کشورهای شمالی، خاوری و باختری اروپا و خلیج فارس است.

 

 معدن :

  استان کرمان بدلیل داشتن منابع معدنی فلزی و غیر فلزی یکی از غنی ترین استانهای معدنی کشور و به تعبیری “بهشت معدن کاران ” شناخته شده است . مواد معدنی از قبیل زغال سنگ ، مس ، آهن ، کروم ، روی ، سرب ، تیتان و سنگ های ساختمانی تزئینی می توانند تأمین کننده مواد خام بخش صنعت در صنایع تبدیلی باشند .

 معادن استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده ای بر عهده دارند. معادن سرشار آهن، ذغال سنگ، مس و دیگر فلزات چرخ های صنعت استان و کشور را به گردش در می آورند. معادن ذغال سنگ قسمتی از نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان را تامین می کنند. منابع مس سرچشمه کرمان که به گواهی کارشناسان از غنی ترین و خالص ترین معادن مس درجهان به شمار می رود، از مشخصه های ویژه اقتصادی استان کرمان محسوب می شود.

 

۱ – مس : مهمترین معادن مس استان کرمان عبارتند از : مس سرچشمه, مس میدوک, دره زار, چهار گنبد, دره آلو و سرگزکوه.حجم ذخیره آنها یک میلیارد و هفتصد میلیون تن است که عمدتا فعال و تعدادی تیز در مرحله تجهیز و آماده سازی می باشند .

 

 ۲- آهن :این فلز در کرمان عمدتا در دوکمربند متمرکزشده است که عبارتند از : کمربند دگرگونی سیرجان که مهمترین و با کیفیت ترین معادن آهن ایران را شامل می گردد. معدن آهن گل گهرکه از مجموع یک میلیارد تن ذخیره پیش بینی شده اکتشافات تفضیلی آن به اتمام رسیده و تا کنون ۷۰۰ میلیون تن ذخیره محرز گردیده است و در حال استخراج می باشد کمربند دوم آهن کمربند بافق – کرمان است حجم ذخیره قطعی این معدن ۱۸۰ میلیون تن است .

 

 ۳  – تیتانیوم کهنوج : تیتانیوم کهنوج با ذخیره پیش بینی شده ۵۰۰ میلیون تن با عیار متوسط ۵/۳ درصد تیتان یکی از معادن مهم و استراتژیک کشور است که تا کنون با عملیات اکتشافی انجام شده حجم ۲۹۰ میلیون تن ذخیره آبرفتی این معدن با عیار متوسط ۴ درصد محرز گردیده است .

 

 ۴- معادن کرومیت : که در منطقه بافت و کهنوج قرار داشته و ذخیره ای معادل ۱۶ میلیون تن دارد .

 

 ۵- معادن سنگ های ساختمانی :ظرفیت فراوری معادن موجود بیش از ۲ میلیون تن است .

 

 ۶-زغال سنگ : اکثر این معادن در شهرستان زرند و حومه آن قرار دارند .ذخیره مجموعه آنها تقریبا ۱۲۰ میلیون تن است

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *